Der er masser af tråde, og jeg har læst mange.
Jeg har et mindre lejlighedskompleks med 3 etager, hvor lejligheden på mellemste etage skal renoveres.
Huset er bygget i træ i 50'erne med spånplader i vægge og gulv.
Man kan høre naboerne tale ret godt, man hører, når de går eller taber noget.
Et rum har 2 ydervægge, en mod en nabo og en mod køkkenet.
Min tanke er at tømme alt undtagen gulvet, gammel parketgulv som er i god stand.
På ydervæggene skal der laves 45*45 lægter, der skrues i den eksisterende væg, jeg tænker at gøre disse lægter ca. 2 cm kortere end den faste mål, bør jeg bruge en liste af fx epdm gummi bag dem?
Mod naboen bygges en ny væg op, måske med stål lægter med gummiliste eller almindelige lægter, epdm liste også her, ca. 3 cm uden for den eksisterende væg. Almindelige isoleringsplader, osb/spån og dobbeltgips, alt fuges, så det bliver tæt.
Mod køkkenet kun en enkel gips, mest fordi det er nemmest at spartle.
Rummet er ca. 4,5-5,5 på alle leder. Loftet sænkes, og der lægges 45*70 fra væg til væg med cc1200mm, hvor det er nødvendigt, bruger jeg hulbånd mod det eksisterende loft, 28*70 lægte på cc300, isolering og dobbeltgips, fuges også her.
Bør jeg bruge blokke af fx sylomer mellem hulbånd og det eksisterende loft?
Noget mere man skal gøre?
Det bedste ville selvfølgelig være også at rive gulvet op og lægge sylomer blokke på den eksisterende etageadskillelse og så spånpladegulv, trinlydsmåtte og ny parket, men jeg tror, det eksisterende gulv beholdes.
Vinder jeg noget ved først at skrue gips mod naboen og derefter væg 30 mm uden for?
Samme med loftet, vinder jeg noget ved at gipse loftet, før jeg sænker det?
Kan evt. få fat i nogle Fermacell plader, i så fald bliver det et lag af dem og derefter gips i loftet i hvert fald.
Skal man lægge en liste mellem lægter og osb først? Samme overvejelse i loftet.
Langt indlæg, men det er et svært emne...