Hej,
Har to soveværelser som ligger væg i væg med hinanden, i det ene bor en 6 måneders baby og i det andet en 11-årig i puberteten. Man kan sige, at de har både lidt forskellige døgnrytmer og interesser.
Jeg ville have brug for lydisolering mellem disse rum, huset er fra 1981 og væggen består af plader, ikke gips, men en form for krydsfinerplader er det, der sidder på reglarne.

til sagen hører, at rummet for den lille netop blev renoveret lige før hun kom i sommer, og jeg vil helst ikke skulle gøre det arbejde om igen.

- Får man nogen effekt af at sætte gipsplader i den store drengs rum?

- kan man sprøjte noget form for isolering ind i væggen som lydisolerer?

- jeg har kigget på akustikplader, men de koster jo en del, og jeg er lidt i tvivl om, hvilken effekt de har?

taknemmelig for alle tips.
 
Det der er en hel videnskab, og snart vil tråden vrimle med eksperter :) Sådan gjorde jeg det, med meget godt resultat.

Jeg byggede en væg op mod den eksisterende væg, men beholdt en luftspalte imellem dem. De nye regler satte jeg med silicon, vigtigt at de ikke rører gulvet og de omkringliggende vægge. I med isolering, google hvilken type der isolerer lyd bedst, kan ikke huske. Derefter satte jeg dobbelt gips op. Sørg for at skæringerne overlapper hinanden, og fyld alle huller og sprækker med latex. Næsten helt lydløst. Og jeg gjorde det kun fra den ene side.
 
  • Synes
Saim og 1 anden
  • Laddar…
Som oven skriver, er dobbeltgips og isolering en god start.

Måske også lægge et lag gips på mindstemandens væg, det er vel ikke alt for meget arbejde, medmindre I har en mønstermatched tapet?

Har selv en flok unger i bagagen og har ikke haft det stille hjemme, sjældent er der nogen, der er vågnet af lyd.

Vennerne, der listede rundt om deres ene unge, får dog en ekstra putting, hver gang nogen har skyllet på toilettet eller en dør er blevet åbnet...

Så det går jo at vænne dem til lidt lyd sådan...

Edit: https://www.isover.se/isolera-mot-buller-och-storande-ljud
 
Senest redigeret:
Kan man fimpe VP rørerne til tele helt? Eller behøver man trække alt telekabling ud?
Tænker når jeg alligevel isolerer vil jeg gerne af med rørerne da jeg synes de er i vejen.
 
  • Væg med isoleringsmateriale og flere VP-rør til telekable, diskuteret angående fjernelse på grund af pladsmangel.
  • Røde elektriske rør på en væg med synlige ledninger i elektrisk installation, diskussion om fjernelse af rør ved isolering.
J
Selve telen behøves jo ikke længere men hvis du ikke har trukket netværkskabler før, så er det tid til at trække lidt cat6 med de gamle kabler som træktråd. Mange misunder dig nok som har en god mulighed for at få dette gjort.
 
  • Synes
Dr4co og 2 andre
  • Laddar…
Sant men indtil videre fungerer de mesh routers jeg købte. Og jeg forstår det som at det er stramt at trække cat6 i almindelige VP rør?
 
Min løsning bliver altså, 2 lag 45 isolering, OSB plade og gips.

1. Skal man have et mellemrum mellem OSB pladen og gulvet?
2. For gipsen har jeg forstået, at man skal have et mellemrum mellem gulv og gips?
3. Skal man have et lille mellemrum mellem OSB pladerne? I så fald skal man tætne dette med akrylfug bagefter?
4. Skal man tætne med akrylfug mellem gulv og gips?
 
1. Ja, mellemrum mellem gulv og OSB, intet skal gå i gulvet, ha silicon imellem gulv og plade.
2. Ja.
3. Ved ikke helt, hvordan du mener, men hvis alt skal tætnes, lyd lækker igennem ellers.
4. Jep. Eller silicon.

Hele den nye væg skal "svæve" så at lyd ikke forplanter sig.
 
  • Synes
TheCed
  • Laddar…
Robert63 Robert63 sagde:
1. Ja, mellemrum mellem gulv og OSB, intet skal gå i gulvet, ha silicon imellem gulv og plade.
2. Ja.
3. Ved ikke rigtig hvordan du mener, men hvis alt skal tætnes, lyd lækker igennem ellers.
4. Jep. Eller silicon.


Robert63 Robert63 sagde:
1. Ja, mellemrum mellem gulv og OSB, intet skal gå i gulvet, ha silicon imellem gulv og plade.
2. Ja.
3. Ved ikke rigtig hvordan du mener, men hvis alt skal tætnes, lyd lækker igennem ellers.
4. Jep. Eller silicon.

Hele den nye væg skal "svæve" så at lyd ikke forplanter sig.

Hele den nye væg skal "svæve" så at lyd ikke forplanter sig.
det var jo synd at jeg nåede at sætte alle OSB plader inden jeg så dit svar. Hvor stor forskel gør det? Er det værd at løsne pladerne og skrue dem op på ny med et lille mellemrum til gulv?
 
T TheCed sagde:
det var jo synd at jeg nåede at sætte alle OSB pladerne, inden jeg så dit svar. Hvor stor forskel gør det? Er det værd at løsne pladerne og skrue dem op igen med et lille mellemrum til gulvet?
Ja, jeg tror det er værd det. Nu vil lydbølgerne forplante sig via gulvet.
 
Nogle tips:
Bedst lydreduktion får du, hvis du bygger en separat væg ved siden af den eksisterende, alternativt med saxede regler, så gipset på hver side ikke kortslutter hinanden via reglerne. Jo større luftspalte mellem pladematerialerne (mellem de to vægge), jo bedre lydreduktion. Løstsiddende isolering i regelfagene forbedrer lydisoleringen. Stenuld (fx Flexibatt) noget bedre vs glasuld.
Hvis du gør det på denne måde, skal beklædningen på den eksisterende væg fjernes. Formlen er masse/luftspalte/masse. Det, du kan benytte lejligheden til at gøre, når du har væggen åben, er at lime gips på bagsiden af den eksisterende væg. På den måde kan du få den gipsforstærket uden ødelæggende indgreb på den side, du allerede har ordnet. Skal der spilles musik fremover, kan du benytte lejligheden til at bygge tætte gipskasser omkring apparatdåserne. Har du mulighed, så forsøg at flytte på dåserne, så de ikke er lige overfor hinanden.
 
Björn Melander Björn Melander sagde:
Nogle tips:
Bedste lyddæmpning får du, hvis du opbygger en separat væg ved siden af den eksisterende, alternativt saksede reglar, så gipsen på henholdsvis side ikke kortslutter hinanden via reglarne. Jo større luftspalte mellem pladematerialerne (mellem de to vægge), desto bedre lydreduktion. Løst pakket isolering i regelrummene forbedrer lydisoleringen. Stenul (f.eks. Flexibatt) er noget bedre vs glasuld.
Hvis du gør på denne måde, skal pladerne på den eksisterende væg fjernes. Formlen er masse/luftspalte/masse. Det du kan benytte lejligheden til at gøre, når du har væggen åben, er at lime gips på bagsiden af den eksist. væg. På den måde kan du gipsforstærke den uden ødelæggende indgreb på den side, du allerede har fikset. Skal der spilles musik fremover, kan du benytte lejligheden til at bygge tætte gipskasser rundt om apparatdåserne. Har du mulighed, så forsøg at flytte dåserne, så de ikke er direkte over for hinanden.
jeg har trykket ind 2 lag 45 isolering i regelrummene, bliver det bedre lydisoleret, hvis jeg kun har et lag? Regelrummene er ca. 90.
 
Isoleringens funktion er at absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate regelstommar skal isoleringen ikke være i kontakt med hinanden. Det er tilstrækkeligt, hvis isoleringen er 2/3 af fagets dybde. Har du bygget separate regelstommar?
 
Björn Melander Björn Melander sagde:
Isolationens funktion er at absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate stålrammer skal isolationen ikke være i kontakt med hinanden. Det er nok, hvis isolationen er 2/3 af fagets dybde. Har du bygget separate stålrammer?
Nej, jeg fjernede krydsfineret, satte isolation i og satte en OSB-plade på.
Jeg skal sætte gips oven på OSB-pladerne senere.
 
Björn Melander Björn Melander sagde:
Isoleringens funktion er at absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate regelstammer skal isoleringen ikke være i kontakt med hinanden. Det er tilstrækkeligt, hvis isoleringen er 2/3 af fagets dybde. Har du bygget separate regelstammer?
skal måske tilføje, at det altså er regelfag i dag, hvor jeg har stoppet isolering i.
 
  • Synes
MBZV
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.