Hej!

Jeg tænker, at dette også kan være spørgsmål, I står overfor.

Sagen er, at jeg skal i gang med at lydisolere loftet i en lejlighed mod trinlyd og snak ovenfra.

Jeg havde tænkt mig at bruge denne fremgangsmåde:
http://www.soundstop..._solution_1.php

- Ovenfra: Lydbøjler/genie clips, højdensitetsisolering, to lag gipsplader med lydabsorbent imellem

Men nu til sagen, at jeg tilsyneladende ikke kan finde mineraluld/isolering, der har 40-60kg/m3. Gerne til nogenlunde rimelig pris også. På siden jeg fandt, er der Tecsound T50 til 500 kroner 7 kvadratmeter, samt isoleringen til 300 kroner 8 kvadratmeter.

Nogen der ved, om der findes nogen god isolering tilgængelig her i Sverige?

Det føles som om udvalget er betydeligt større i udlandet.

Med venlig hilsen,
Daniel

Rockwool sælger trinlydsskiver med høj densitet, men det er normalt ikke noget, der lagerføres af den gennemsnitlige byggemarkedshandler, men bestilles hjem på forespørgsel.
Rockwool opdeler ikke pallerne, så hvis du ikke formår at forhandle med din byggemarkedshandler, må du være forberedt på at købe en hel palle.

Jeg kender det system, du linker til, men har ingen erfaring eller måledata på systemet. Vi bruger i stedet Vibratecs system (IsoHangers). Mineralulden skal ikke være af høj densitet. Flexibatt har passende flowresistivitet til formålet.

Tak for svaret Björn, tager det til mig!

Plejer du også at arbejde med dobbeltgipskonstruktioner med Green Glue eller QuietGlue imellem? Hvad er din erfaring, fungerer det godt?

Greenglue bruges flittigt især i USA. Produktet er testet på Riverbank og viser forbedrede værdier i laboratoriet i hvert fald. Til vægge med mange gipslag bruger vi dog aldrig dette (ekstremt dyrt). Derimod bruger vi NoiseKiller mellem ceminwoodskiverne, når vi bygger flydende rum i rum. Skruen bruges da kun under hærdningstiden for derefter at skrues ud. Den primære idé er jo at mekanisk frikoble lagene fra hinanden.

Som svar på dit spørgsmål angående hangerlofter, mener jeg ikke, det er nødvendigt med GG eller lignende produkter.
Et spørgsmål, er der lavet nogen isolationsmåling af bjælkelaget? Er det træbjælkelag, har du måske brug for mere end to lag.

Nogle tips: skru med mellemrum i loftet, så får du flere fastgørelsespunkter og det forenkler fastgørelsen. Ved mere end to lag, erstat 1 lag gips med K-plyfa. Husk at efterlade en spalte til fugning mellem det nye gipsloft og eksisterende vægge.

Senest redigeret:
Tak igen!

Har ikke foretaget nogen isolationsmåling, men jeg kan se på konstruktionstegningerne, at det ser ud til at være cement/beton. Det er et gammelt 20'er-hus.

Man efterlader vel kun en spalte ved det øverste lag, det andet lag kan man lade gå helt ud til væggen?

Du skal have fuge ved samtlige lag. Du bør bruge bagstopper først, da fugen ellers kollapser over tid. Et alternativ er at bruge ekspanderede fugebånd, men da skal det være af den "tunge" type med lukkede celler. Altså ikke det, som anvendes almindeligvis til vinduesfuger.

Har lidt fastsat i en bekymring omkring bæreevnen og materialet i taget, da det er en ældre bygning fra 20'erne.

Taget ser ud til at være af "bjælkelag af porøs beton", derefter en form for armeret armeret betonplade med spændvidde 2 meter.

Det er jo ret tunge gipsplader, der skal hænges op,

- Holder fastgørelsen, er det noget jeg burde undersøge mere, og i så fald hvordan?
- Hvad skruer man med for at det skal sidde bedst muligt?

Højdensitets isolering til lydisolering er totalt værdiløst. Svinedyrt og lydisoleringen bliver knap mærkbart bedre. 40-60kg/m3 er ikke meget at skrive hjem om, når det kommer til lydisolering. Brug almindelig billig isolering som absorbent og så lægger du flere lag gips i stedet. Tæt pladesamlingerne med Acustoseal.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.