Hej ekspertpanelet!

Tænkte at sætte noget lydisolering mellem stueetagen og loftet, før jeg sætter loftgipsen op, og søger tips. Spredt panel og indervægge er som I kan se på billedet monteret, og nu også elrør. Ville I bare lægge isoleringsplader løst på det spredte panel, eller forsøge at få det op mod gulvet? Hvilken tykkelse, type stenuld 70 eller 95mm?

Tak på forhånd!
 
  • Glespanel monteret med elrør mellem etager, set fra bunden. Konstruktionen er klar til at få lydisolering indsat mellem bjælkerne.
Det handler jo meget om ambitionsniveau også. Men træguiden har god info om lydisolering i bjælkelag, noget der er særligt vigtigt ved lejlighedsskel bjælkelag.

https://www.traguiden.se/om-tra/byggfysik/ljud/ljud/dimensionering-for-goda-ljudforhallanden---bjalklag/

Er man ambitiøs, kan man fuldisolere bjælkelaget med stenuld og supplere under glesen med særlige akustikprofiler i plade, som gør, at gipsen hænger nogenlunde frit fra bjælkelaget og forhindrer de værste vibrationer. Se konstruktionseksempel lejlighedsskel bjælkelag:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Eksempel akustikprofil, findes flere producenter:
https://www.norgips.se/produkter/ap-akustikprofil/
Metal akustikprofil til lydisolering af gulve, med huller til fastgørelse og en struktur der gør, at gipsplader hænger frit for at dæmpe vibrationer.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Tak for svar!

Det behøver slet ikke være så ambitiøst og sandsynligvis ikke fuldt isoleret. Er stenuld betydeligt bedre end glasuld? Stenulden har jo højere densitet, men er også mere besværlig at transportere fra byggemarkedet.
 
Stenuld er tungere og giver dermed en bedre dæmpning af ret mange frekvenser. Men glasuld giver også god isolering. Lavede om loftet i et "ungdomsrum" i stueetagen og valgte noget tykkere (kan desværre ikke huske den præcise tykkelse) glasuld end hvad der var nødvendigt (men prisforskellen for et rum var jo marginal) og fik et fremragende resultat. Dog måtte jeg montere en dørklokke i rummet for at tiltrække opmærksomhed i det aktuelle rum bagefter. :) Strukturlyd fra robotstøvsugeren på etagen ovenover går desværre stadig ned ret godt. Der ville nok en akustikprofil være en god løsning.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.