Altså, en lydeater! en sådan ville jeg gerne have! (Undskyld, det er ikke pænt at grine af tastefejl, men denne her var så god!)

Det, jeg bemærkede, da jeg havde en akustiker-bekendt på besøg for at kigge på min besværlige ventilation, var, at han ret let kunne sige HVORDAN noget skulle afhjælpes, eller i det mindste foreslå foranstaltninger, der kunne hjælpe. Og fortælle hvilke af mine ideer, der sandsynligvis IKKE ville hjælpe med at fjerne støjen. HVAD der larmer, plejer at være ret let at finde, men at finde den rigtige løsning er ikke lige så indlysende, og det er lettere for en person, der er til stede. Men at finde sådan en person og have råd til det er jo ikke lige så indlysende. Folk, der bygger studie eller hifi-nørder, kan nogle gange også være gode til dette her.

Forresten, dette her kunne måske eventuelt gå som boligtilpasning? Hvis det betragtes som en funktionsnedsættelse og ombygningen som nødvendig. Tjek med kommunen i så fald, hvis du/I orker.
 
  • Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr sagde:
Forresten, det her måske kunne gå som boligtilpasning? Hvis det anses som funktionsnedsættelse og ombygningen som nødvendig. Tjek med kommunen i så fald. Hvis du/I orker.
Lydspiser ville være rigtig godt at have, yes. :3


Ja, det er boligtilpasningsbidrag jeg agter at søge for de her byggerier faktisk.
Tak for påmindelsen. :3

Jeg har kontaktet speciallægerne og sådan, så der er attester på vej.
Jeg håber bare, at kommunen ikke sætter sig på tværs.
 
Forsøg at få kommunen til også at godkende konsultation med akustiker måske?! Så slipper I for at bygge noget, som måske ikke hjælper....

Du har måske allerede tjekket dette, men i nogle kommuner bestemmer kommunen, hvem der skal udføre tilpasningen. Det kan være en god idé at tjekke med den virksomhed også (og sikre sig at de ved, hvad de laver. Har været ude for et badeværelsesfirma, der hævdede at have styr på det, men alligevel placerede toilettet forkert, så det ikke kunne bruges med hygiejnestol, hvilket var formålet med tilpasningen...). Held og lykke! :)
 
  • Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr sagde:
Prøv at få kommunen til at godkende konsultation med akustiker også måske?! Så slipper I at bygge noget, der måske ikke hjælper....

Du har måske allerede tjekket det her, men i visse kommuner bestemmer kommunen, hvem der skal bygge tilpasningen. Det kan være godt at tjekke med det firma også (og tjekke at de ved, hvad de laver. Har oplevet et badeværelsesfirma, der hævdede, at de havde styr på det men alligevel satte toilettet forkert, så det kunne bruges med hygiejnestol, hvilket var formålet med tilpasningen...). Held og lykke! :)
Okay, konsultering skal det gerne blive til for min del, og en anden må gerne udføre selve byggeriet også... Heheh...


Hvordan ved man, om et firma har styr på, hvad de gør?
Da jeg ikke er nogen professionel bygger, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal kigge efter, udover de åbenlyse dele.


Tak!
 
Generelt set har ikke alle byggefirmaer en anelse, så du skal i så fald have en person og virksomhed, der er specialiseret i rumakustik.
 
  • Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Generelt set, alle byggefirmaer har ikke en anelse, så du skal i så fald have en person og virksomhed, der er specialiseret i rumakustik
Godt at vide. Tak tak~

Jeg tvivler på, at kommunen ved noget om rumakustik (en fyr, der var ansvarlig for boligtilpasning, sagde til mig, at man kunne sætte gardiner op for at lydisolere, og han hævdede også, at der ikke findes andre måder at lydisolere på...), så jeg håber, de er villige til at finde nogen, der virkelig kan.
 
Gardiner til at forbedre lydmiljøet er rigtig gode, men måske ikke til det, som du har brug for. Jeg tror, at du selv skal finde en lydkonsulent/akustiker. Søg efter "akustiker" + din by og kontakt dem, der virker lovende. Beskriv problemet (du kan jo bruge denne tråd) og spørg, om de kender til din diagnose. Bed om et tilbud og kontakt derefter boligtilpasningen i kommunen igen.

Det, jeg tror, bliver sværest at løse, er som sagt okay ventilation i rummet, som ikke lukker lyd igennem. Resten har du fået svar på her, som virker godt (men det er altid godt at tjekke med en professionel).
Forresten, kan det lade sig gøre at bytte værelse, så du slipper for ventilatoren på den anden side af væggen?
 
  • Synes
Toppentuppen og 1 anden
  • Laddar…
Hvis jeg ikke husker forkert, kom der for nylig en dom vedrørende dette med boligtilpasning og lydisolering. Jeg tror dog, at den berørte det modsatte, at det handlede om ikke at forstyrre naboer. Udfaldet, hvis jeg nu husker rigtigt, var at denne type foranstaltninger ikke er omfattet af boligtilpasningsloven. Jeg skal se, om jeg kan finde den, når jeg er TB på jobbet.
 
john68 john68 sagde:
Hvis jeg ikke husker forkert, så kom der for nylig en dom vedrørende dette med boligtilpasning og lydisolering. Tror dog, at den berørte det omvendte, at det handlede om ikke at forstyrre naboer.
Afgørelsen, hvis jeg nu husker rigtigt, var, at denne type af foranstaltninger ikke omfattes af boligtilpasningsloven.
Skal se, om jeg finder den, når jeg er TB på arbejdet.
Glem det! Blandede det sammen med LSS 9:9, i form af særlig tilpasset bolig, ikke kan indebære lydisolering mm.
For lydisolering af soveværelse etc findes der kammerretsdomme. Fx Stockholm, 200629 mål 8367-19
 
  • Synes
Toppentuppen og 1 anden
  • Laddar…
john68 john68 sagde:
Glem det! Blandede det sammen med LSS 9:9, i form af særlig tilpasset bolig, ikke kan indebære lydisolering mm.
For lydisolering af soveværelse etc findes der kammerretsdomme. Fx Stockholm, 200629 mål 8367-19
Fedt at du fandt domme at referere til!

Lægerne henvendte sig i dag og hævdede, at de ikke kan hjælpe med boligtilpasningsansøgningen i øjeblikket.
Jeg må indsende min ansøgning alligevel.
 
Toppentuppen Toppentuppen sagde:
Jeg må sende min ansøgning alligevel.
Næ, det går åbenbart ikke. Ansøgningen skal indeholde attest fra "Arbetsterapeut eller sakkunnig". Jeg regnede ikke med, at speciallægerne ville sætte sig på tværs.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.