Hej gode folk!
Jeg bor i et 20'er hus bygget med plankestolpe.
Vinduerne er forbundne tolagsvinduer fra 60-70'erne.
Desværre har vi en ret trafikeret vej lige rundt om hjørnet, og især i soveværelset bliver vi generet af støj fra vejen.
Et støjværn vil ikke hjælpe, da overetagen ligger ret højt over vejen.
Meget lyd går gennem vinduet, så det skal naturligvis skiftes, men jeg oplever, at der også går en del lavfrekvent støj gennem plankestolpen og det skrå tag.
Det bedste er jo at afstive indvendigt og bygge et rum i rummet, så de "nye" indervægge har så lidt kontakt som muligt med ydervæggen/det skrå tag. Jeg synes dog, at det stjæler for meget plads.
Jeg overvejer at lime noget a la armaflex på de berørte vægge og derefter skrue tykke og tunge krydsfinerplader med så få skruer som muligt fast på det og så gips.
Synspunkter eller andre metoder?

Jeg ville nok begynde med en fuldstændig lydmåling, hvor man kan se lydtryksniveauet for de forskellige frekvensområder. Det er et godt grundlag for videre beslutninger. Ikke en måling ifølge dB(A) skalaen, som er totalt meningsløs, når det handler om at vurdere trafikstøj. Jeg ville derefter satse på ekstra indervinduer snarere end nye vinduer. Isolering mod kulde og støj er to helt forskellige ting. Det gælder om at få en så stor luftspalte som muligt.

En tretommer plankestamme med (gætter jeg) sprækkepanel, rørmåtte og puds på indersiden er ikke det værste, man kan have, hvis det er lavfrekvent støj, man vil holde væk. Mod lavfrekvent lyd hjælper egentlig kun to ting 1) en så tung stamme som muligt og 2) nogen form for membranabsorbent, dvs en plade med sprækker eller huller med luft bagved. Den løsning, du har skitseret, tror jeg ikke er værd anstrengelsen. Helst skal foranstaltningerne være på ydersiden.

Når det gælder lyd, er der tre ting, der gælder. To uafhængige vægrammer, som du taler om, vægt på væggen og tætning af sprækker.

Så det bedste du skal gøre, er først at tætne i alle vinkler, inden du begynder at sætte nye plader op. Også rundt om vinduer. Brandfuge er det mest effektive, dog lidt dyrere. Ellers fungerer almindelig blød fuge. Derefter sætter du gips op i x antal lag, krydsfiner giver ikke meget mere, men er meget dyrere.

• Synes
Murbyggare
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.