Hej vi bor i et træhus ca. 6m fra en knallertsti som løber lige parallelt med huset. De små hidsige ting er meget mere forstyrrende end de få biler, der kører på gaden. Desuden må jeg sove med ørepropper, fordi de medfører så meget støj. Er der nogen her, der ved, hvordan jeg skal holde støjen ude?
Huset blev bygget i 1958 udenfor Umeå og har kutterspånsisolering i væggene og 2-lags vinduer med tekstillister. Det er et selvtrækningshus.

Jeg har overvejet at sætte dobbelte gipsplader med dæmpelim imellem mod vejen og måske en ekstra glasrude eller skifte det ydre glas i vinduet til noget bedre laminatglas. Bør jeg også tage husets gavl eller er det nok med langsiden, som er tættest?

Tak for hjælpen!

Se også om du må sætte blomsterkasser ud, så de skal sænke farten.

bobas sagde:
Tjek også om du får sætte blomsterkasser ud, så de skal sænke farten.
Det der var et særdeles dårligt råd, mindsker ikke lyden en tøddel, snarere tværtimod da det bliver bremse-gas.

Fotografen sagde:
Det der var et særdeles dårligt råd, mindsker ikke lyden en jota snarere tværs om da det bliver bremse-gas.
det der var en særdeles tør kommentar!

Mange knallerter er jo trimmede eller ændrede, så de larmer for meget. Det man måske kan gøre er at sætte sig ned med en måler og måle lyden, når de kører forbi, tage registreringsnummer og anmelde dem for at de larmer for meget.

Der burde vel være en maksgrænse for knallerter på samme måde som for biler osv. De har jo en specificeret niveau fra fabrikken og hvis denne er blevet ændret, har de jo ændret udførelsen af køretøjet.

Det er min tanke i hvert fald, da det virker som om, at det er meget populært, at knallerterne skal larme meget nu om dage. Det er ikke som før, hvor de skulle køre stærkt!

Så ved man jo, hvordan det er at resonere med sådanne unge mennesker, nogle bekymrer sig, de fleste ikke, og hvis man påpeger noget, gør de det modsatte eller det hele værre for at hævne sig på "den brokkehoved, der tror han kan bestemme over mig".

Start med at sætte et skilt op og skriv noget i stil med "Kære knallertkørere, kør forsigtigt".

At begynde at myrde folk fordi de kører knallert føles lidt drastisk...

Eller tal med deres forældre, så de kan tage diskussionen med børnene, på en fornuftig måde.

Jeg synes personligt ikke, at knallerter generer særligt meget, men jeg er sikkert ikke lige så udsat for det som dig, da du ser ud til at finde det forstyrrende.

Risikoen med blomsterkasser er, at de ses som sjove legetøj, som man kan have og fx sladde rundt istedet.

Der var nogle beboere, der satte blomsterkasser på en vej i et samfund tæt på mig. Epa traktorerne blev overlykkelige over den nye slalombane og var nu der med skrigende dæk hver aften.

Skift til 3 glasvinduer, gjorde en enorm forskel i lydniveauet inde for os

Hej

Bor i Stockholm, byggår 58, trähus, 6m fra 30-vej som trafikeres af stille biler og ihærdige scootere - lyder ret lig din situation!

Dog har huset nu med FTX og siden i foråret trelagsvinduer. Som Daniel skriver ovenfor - stor forskel! Vi købte ingen bemærkelsesværdige vinduer med ekstra dæmpning, men forskellen er ca. 10dB på papiret mod de gamle. I praksis gik lyden fra lidt forstyrrende til ret stille.

Vi udskiftede vinduer i hele huset. Lyden var ikke hovedårsagen til vinduesudskiftningen, men en klart bidragende faktor. Oprindeligt sad der koblede to-lags vinduer.

• Synes
poppe12
  • Laddar…
Hehe. Ja det lyder det som. Ja jeg har tænkt på FTX og det er noget jeg virkelig gerne ville have. Vi får se, hvordan min partner forholder sig til investeringen. Men man kunne måske skifte listerne imod vejen til gummilister og på en eller anden måde øge luftstrømmen fra den modsatte side. Nye vinduer lyder godt, men jeg kan ikke lide det ligeså meget æstetisk set, eftersom jeg synes de gamle vinduer er meget flotte. Derfor tænkte jeg, at det kunne være en idé at skifte en vinduesrude til en, der er lavet til at dæmpe. Et alternativ er at indsætte en ekstra, hvis vinduesrammerne kan klare vægten, for der ville være plads. Så får man tre glas. Kan det fungere samt sparer man penge?

Hvor rart det bliver, når elbiler og elmopper tager over i fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.