Hej!

Jeg skal bygge en kvist til mit 1 1/2-planshus, og overvejer at lydisolere den eksisterende væg (langsiden) mellem to soveværelser på overetagen i forbindelse med dette. Det er lydhørt mellem rummene, hvad der går gennem væggen og hvad der er flanketransmission kan jeg ikke afgøre.

Væggen er ca. 100 mm. Lad os antage 70 mm stolpe med cc 600 mm og enkel gips.

Kortside på soveværelserne vender mod husgavlen og har hver sit vindue direkte op mod mellemvæg. Dvs. mellemrummet mellem gavlvinduerne er vægtykkelsen. Jeg vil i videst mulig omfang undgå at øge mellemrummet mellem gavlvinduerne.

Følgende løsninger har jeg overvejet:

a) Dobbeltgips + isolering => bygger 25 mm i bredden

b) Dobbeltgips + isolering + saksede træstolper => bygger 50 mm

c) Dobbeltgips + isolering + saksede træstolper på stålsål => bygger 50 mm

d) Dobbeltgips + isolering + saksede stålsøjler => bygger 50 mm

Jeg har en skør idé som en variant af alternativ b, at rive fra den ene side, flække sål og hammerbånd 25 mm (dvs. reducere til 45 mm) og supplere med 45 mm stolpe ved siden af. Dobbelt sål har en tykkelse på 115 mm (45 mm sål + 10-25 mm mellemrum 45 mm sål = 115 mm). Dobbelt gips på dette giver 150 - 165 mm dvs. bygger 55 - 70 mm.

Det korte mellemrum (< 25 mm) kræver, at man saver hjørnerne i stolpeenderne for at undgå lydbro. Alternativt bruger man 45*45 stolpe.

Har nogen prøvet det koncept? I andre løsninger har jeg kun set sål på 2*70 mm hvilket giver en såltykkelse på ca. mindst 150 mm og vægtykkelser over 200 mm.

Håber I forstår min beskrivelse, tanken er at fjerne den lydbro som sål og hammerbånd ellers skaber.

Andre tips er meget velkomne!

MVH Perhof

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.