Har lidt problemer hjemme med lydmiljøet i datterens værelse. Vi bor i et ombygget butikslokale i stueetagen i en etageejendom fra 1940'erne, hvilket gør, at vores omstændigheder er lidt specielle.
Dels er området oprindeligt ikke planlagt som bolig, hvilket får mig til at mistænke, at vægge og loft i stueetagen har mindre, eller anden isolering end de oprindelige lejligheder i ejendommen. Rummet i spørgsmålet ligger også væg til væg med en af husets trappeopgange, og har vindue ud mod foreningens parkeringspladser. I begge tilfælde bidrager det til uønsket støj og larm. Det værste kommer dog ovenfra, fra naboerne, når de går eller flytter møbler (vi hører endda deres toiletsæde smække, sandsynligvis lavet af porcelæn...).
Rummet er måske omkring 10 kvm med en loftshøjde på 3,20. Der er beton og/eller mursten i tre af fire vægge (loftet ved jeg desværre ikke). Alt dette gør rummet til en uhyrlig resonansboks, med en efterklangstid på over et sekund, når man klapper hænderne derinde.
Vi kan leve med, at der er lidt lydt men hvordan gør vi for at fjerne den værste støj og forbedre lydmiljøet? Taknemmelig for alle tips!
Dels er området oprindeligt ikke planlagt som bolig, hvilket får mig til at mistænke, at vægge og loft i stueetagen har mindre, eller anden isolering end de oprindelige lejligheder i ejendommen. Rummet i spørgsmålet ligger også væg til væg med en af husets trappeopgange, og har vindue ud mod foreningens parkeringspladser. I begge tilfælde bidrager det til uønsket støj og larm. Det værste kommer dog ovenfra, fra naboerne, når de går eller flytter møbler (vi hører endda deres toiletsæde smække, sandsynligvis lavet af porcelæn...).
Rummet er måske omkring 10 kvm med en loftshøjde på 3,20. Der er beton og/eller mursten i tre af fire vægge (loftet ved jeg desværre ikke). Alt dette gør rummet til en uhyrlig resonansboks, med en efterklangstid på over et sekund, når man klapper hænderne derinde.
Vi kan leve med, at der er lidt lydt men hvordan gør vi for at fjerne den værste støj og forbedre lydmiljøet? Taknemmelig for alle tips!
Tak! Dog ikke lejerett, men bostadsrätt
måske skulle jeg have præciseret det.
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Tænk på at tæpper og gardiner kun absorberer høje frekvenser. For at reducere efterklangstiden i de lavere frekvenser, hvor vokalerne ligger, skal der tilføjes bredbåndsabsorbenter i rummet. Helst 50 mm tykke.
Ganske billigt kan du bygge egne lydabsorbenter, en god ven af mig gjorde det med helt fantastisk resultat. Jeg husker ikke præcist, hvordan han gjorde, men noget i stil med; en enkel ramme af 21x120-panel i størrelsen 70x100. Den fyldte han med uld, vil mene, at det var mineraluld, men det kan du google. Derefter skød han et stofstykke over rammen/fyldningen med en hæftepistol. Tjek lidt på hembioforum også, de er dygtige til dette og har nogle tips på løsninger.
For at få lov til at bygge en butikslokale om til bolig skal man opfylde Boverkets bygningsregler, bbr. Når det gælder lydmiljø, henviser bbr til Svensk Standard SS25277. Det, der skal opfyldes, er lydklasse c, eller eventuelt lydklasse d.
For at vide, om man klarer lydkravene, skal en måling udføres af akustikere. Der burde findes dokumentation omkring klassificering fra da lokalet blev bygget om.
Det er miljøkontoret, der har hånd om disse spørgsmål, og de kan pålægge brf at lave undersøgelsen.
Lidt konkrete forslag til foranstaltninger:
Byg et nedhængt loft. Hæng to lag gips i det eksisterende loft med en luftspalte på 200mm. I luftspalten lægger du mindst 45mm mineraluld. I har så højden i loftet, så det lyder som om dette kunne være muligt.
Google også adarmas lydprofiler. Det kan måske være noget.
For at få efterklangstiden ned er det helt rigtigt tekstiler og stofmøbler, der gælder.
Ovenstående kommer fra mig via min kone, som er akustiker.
For at vide, om man klarer lydkravene, skal en måling udføres af akustikere. Der burde findes dokumentation omkring klassificering fra da lokalet blev bygget om.
Det er miljøkontoret, der har hånd om disse spørgsmål, og de kan pålægge brf at lave undersøgelsen.
Lidt konkrete forslag til foranstaltninger:
Byg et nedhængt loft. Hæng to lag gips i det eksisterende loft med en luftspalte på 200mm. I luftspalten lægger du mindst 45mm mineraluld. I har så højden i loftet, så det lyder som om dette kunne være muligt.
Google også adarmas lydprofiler. Det kan måske være noget.
For at få efterklangstiden ned er det helt rigtigt tekstiler og stofmøbler, der gælder.
Ovenstående kommer fra mig via min kone, som er akustiker.
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Jeg ville have sat op loftbeklædning i wire type ecophon
Et rum i den størrelse bør kunne klare sig omkring 5000kr med montering. Det vil gøre en utrolig forskel for rundklang/efterklang i rummet.
Et rum i den størrelse bør kunne klare sig omkring 5000kr med montering. Det vil gøre en utrolig forskel for rundklang/efterklang i rummet.
Klik her for at svare