Hej har en naboejendom (dagsaktivitet) som lejer et blikt skur, der både lyser op (pga transparente plastvinduer) i ens hus samt forårsager støj, da der er nul lydisolering, snarere forstærkning af lyd, når de er der. Det er trimmede biler osv. der, så udstødningssystemet støjer og vibrerer ind i huset = irriterende deluxe, da de ofte er der om aftenen til kl. 03 om natten...

Har I nogle tips til at reducere støj, der fjerner både lavfrekvente og høje metallyde f.eks. når de hamrer metal eller sliber...

Jeg overvejer at købe store træer og plante dem tæt ved grundgrænsen. Men hvilken slags for at blokere støjen? Vil gerne have træer, der er grønne og tætte selv om vinteren...!

Jeg vil også gerne have en høj mur eller plankeværk, men det kræver sandsynligvis byggetilladelse. Ikke engang sikkert, at man må bygge 4-5m højt tæt plankeværk med byggetilladelse?

Det skråner mod dem, så de er ca. 3m under jordniveau ved grundgrænsen. Men bygningen er ret høj...

Tips?

• Gult plåtskjul med plastfönster omgivet af træer, set fra en terrasse. Sollys trænger gennem skyerne; grus og brædder i forgrunden.
  • Grønne træer og buske foran et gult pladebygning med gennemsigtige plastvinduer, grænsende op til en hvid bygning, omgivet af græs og naturlig vegetation.
Det bedste er jo at lydisolere selve støjkilden, dvs at lydisolere skurets facade, glas osv. Forstår at dette ikke er gennemførligt i dette tilfælde. Da er der tilbage at skærme af med et tilstrækkeligt højt støjhegn eller at lydisolere facade på modtagersiden, dvs din egen. Træer hjælper desværre ikke.

Har bedt ejeren om at gøre det, hvis de skal leje over længere tid. Selvfølgelig er det en del penge, og næppe noget en leje vil tilbagebetale i de næste 10 år.

Men spørgsmålet er, om man overhovedet får byggetilladelse til at bygge så højt, som det drejer sig om her?

Staffans2000
Træer fungerer meget dårligt. Jeg mødte en mand, der havde plantet dobbeltrækker med Tuja, så det dannede en dobbeltrækket hæk med en gang imellem som støjdæmper mod en motorvej. Det hjalp slet ikke. Støjskærme er nok den eneste løsning, og tal med dine plageånder, hvis det går rigtig godt, så måske de dæmper sig lidt, i hvert fald for en tid. Næste skridt er at kontakte ejendomsejeren, gerne sammen med eventuelle naboer.

Staffan

L
Var det støjende miljø der, da I flyttede ind? Hvis ikke, er det kommet til senere, og det hører under miljøkrav. Tal med dem om, at det ikke er passende at holde det kørende til klokken 3 om morgenen, indtil 22 er der intet at gøre ved det. Samtale er bedst, det skaber venskab og forståelse, ellers kun kommunens miljøkontor.

• Synes
Hemmakatten og 1 anden
  • Laddar…
L Liteavvarje sagde:
Var det støjende miljø allerede da I flyttede ind? Hvis ikke, så er det kommet til, og det falder ind under miljøkrav. Tal med dem om, at det ikke er passende at holde støj indtil kl. 3 om morgenen. Indtil 22 er der ikke meget at gøre ved det, men at tale sammen er bedst; det skaber venskab og forståelse. Ellers kan du kontakte kommunens miljøkontor.
Udlejningen kom efter nytår. Vi flyttede ind i begyndelsen af sidste år. Nytt hus. Så det er nyt og meget irriterende. 10-15 biler der og lige så mange folk blandet over dagene i ugen.

Ejeren ved, at jeg ikke er tilfreds. Drengene, der lejer, er gode fyre og piger. De dæmper sig, hvis jeg klager.

Dem, der lejer, og ejerne er venner, så vidt jeg ved. Hvis de kun lejer x måneder til, og så flytter, så er det jo fint. Men lige nu er det indtil videre, tror jeg, og ikke at vide, hvornår det stopper, er det værste, når man bliver vækket om natten igen og igen af støj, man ikke kan få stoppet uden at stå op og blive den der brokkende nabo.

Det bedste ville være, hvis blikskuret blev lydisoleret. Men jeg forstår, at den investering både er dyr og måske kræver byggetilladelse for dem osv.

Jeg vil tjekke med kommunen, hvor højt et plankeværk jeg må bygge.

Johnny Viking Johnny Viking sagde:
Ejendomsindehaveren ved, at jeg ikke er tilfreds. Drengene der lejer. Det er gode drenge og piger. De dæmper sig, hvis jeg klager.
Kan ikke sige, at jeg synes det er "gode drenge og piger", hvis de ikke kan respektere naboerne, især hvis du har sagt fra.

Det gør vel ikke noget, at de roder med biler til tre om natten, men hvis de vil larme, må de holde sig til "normale" tider.

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Johnny Viking Johnny Viking sagde:
Udlåningen kom efter. Ved årsskiftet. Vi flyttede ind begyndelsen af sidste år. Nyt hus. Så det er nyt og højst irriterende. 10-15 biler der og folk lige så mange nogle gange blandet over dage i ugerne.

Ejeren ved godt, at jeg ikke er tilfreds. Drengene som lejer. Det er gode fyre og piger. De dæmper sig, hvis jeg klager.

De som lejer og ejerne er venner, hvad jeg ved. Ved man de lejer x måneder til, inden de smutter, da er det jo roligt. Men lige nu er det indtil videre tror jeg, og at ikke vide, hvornår det slutter, er det værste, når man vækkes om natten nu og da for støj man ikke kan få stilhed på uden at tage på sig og være sådan en brokkende nabo.

Bedst ville være, hvis metalhuset blev lydisoleret. Men jeg forstår den investering både er omkostningsfuld og måske kræver byggetilladelse for dem osv.

Skal tjekke med kommunen, hvor højt et plankeværk jeg må bygge.
Så er spørgsmålet, om du skal afhjælpe med støjvæg, det plejer at være dem som laver støj, der må betale, kig på vejstrækninger, nu er det vel ikke at skære alt over én kam, men noget lignende
spørg kommunen angående regler, men sig samtidig at du ikke vil gå frem som brokkende mand, vil have det skal gå roligt til, i hvert fald får du at vide, hvilke regler der gælder for alt.

13th Marine 13th Marine sagde:
Kan ikke sige, at jeg synes, det er "gode fyre og piger", hvis de ikke kan respektere naboerne, især hvis du har sagt det til dem.

Det gør vel ikke noget, at de roder med biler til tre om natten, men hvis de vil larme, må de holde sig til "normale" tider.
Det er som sagt 5-10 med egne biler der + venner, der hænger ud. Har talt med måske 3-4 forskellige. Alle er afslappede. Tingene er blevet roligere, men overordnet set føles udlejningen ikke okay. Min nabo ovenover er også generet, men mindre da mit hus står i vejen.

Hemmakatten
Det der lyder som ikke godkendt støj. Det skal man ikke behøve at tåle. Tror heller ikke det er tilladt at I et villakvarter leje ud til sådant formål. Ring og tal med miljø- og sundhedsforvaltningen i din kommune.

• Synes
13th Marine
  • Laddar…
Det er jo egentlig naboens problem, din nabo skal ikke forstyrre dig om natten, forstyrrer naboens gæster dig, så må naboen sørge for, at der bliver stille.

Dvs kan de ikke opføre sig ordentligt, så må naboen opsige lejeaftalen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.