Jeg er i gang med at akustikforbedre mit kommende musik- og filmrum. Jeg har fået rummet designet af en akustikingeniør, men ikke med hensyn til fugt, selvom hans erfaring sagde, at der ikke var nogle problemer, vil jeg alligevel dobbelttjekke en ekstra gang her, så jeg ikke begår unødvendige fejl, hvor der findes en bedre løsning.

Kælderen er nyligt drænet (på grund af at garage og terrasse er bygget uden for væggene, ikke på grund af fugtproblemer) og viser ingen tegn på fugtproblemer. Rummet har to ydervægge, hvoraf den ene vender mod garagen med kun en smal gang imellem, hvor der næppe løber noget regnvand eller sne overhovedet. Huset ligger desuden på en grus/sand-ås og har derfor god dræning af det.

Der stod tidligere en væg med træregler skruet direkte i betonbunden uden nogen tendenser til fugtfølelser overhovedet.

Nu skal der op et podie 2m langt og hele rummets bredde (~3,5m). Dette skal isoleres med 145mm isolering. Jeg tænker på at lægge aldersbestandig plastik under reglerne, så de ikke kan suge noget op. Som isolering vil jeg bruge sten- eller glasuld, da den jo er uorganisk.

Jeg har en idé om at lægge et snoet kobberrør under det hele og koble det til en radiator, dels for at kunne opvarme pladen lidt under det hele for at skubbe noget vand/fugt væk, hvis det skulle blive noget, desuden bliver det jo en fremragende luftkøler under lange sessioner og måske ikke mindst for at køle elektronikken. Er det en helt skør idé, eller kunne det fungere?

Næsten alle væggene skal også beklædes med isolering, men der er det kun 45mm og desuden en helt åben konstruktion uden dækkende plader eller lignende udenpå. Er der nogle åbenlyse risici ved dette, og findes der i så fald nogen teknik, der er bedre end nogen anden?

Sektionerne er jo beregnet for korrekt absorption, så luftgab kan ikke bare tilføjes, selvom jeg havde tænkt mig at klemme nogle ind, hvor der er mulighed, jeg antager, det er rigtigt? Eller er der bare risiko for, at den varme indendørsluft nedkøles og kondenserer?

Taknemmelig for synspunkter og svar!
Der er som sagt ingen fugttendenser i øjeblikket, men det er jo aldrig en optimal løsning at indkapsle en kælder for meget (med hensyn til kældre er vel "overhovedet" for meget...) så vil gerne have lidt synspunkter og tips, inden jeg begår nogle store fejl.

• Synes
greverif
  • Laddar…
Det er godt, at du er opmærksom på disse ting, da en kælder ofte er en risikokonstruktion. Grundreglen er aldrig at isolere direkte mod gulv eller kældervæg.

PODIET
Jeg antager, at du planlægger at bygge en helmholttz-konstruktion med lukket kassevolumen og spaltepanel. Undlad plastikken. Brug i stedet metalstænger og udlæg med EPDM-list (ikke den med foam). Stræk et hønsetråd op, som du lader isoleringen hvile mod, også mod væggen. På den måde kan konstruktionen ventileres og ånde.

AKUSTIKVÆGGE
Samme her, metalstænger og efterlad en spalte mod ydervæggen (luftspalten gør desuden absorptionen mere bredbåndet).

Björn Melander sagde:
Det er godt, at du er opmærksom på disse ting, da en kælder oftest er en risikokonstruktion. Grundreglen er aldrig at isolere direkte mod gulv eller kældervæg.

PODIET
Jeg antager, at du tænker at bygge en helmholttz-konstruktion med lukket kassevolumen og spaltepanel. Skib plasten. Brug i stedet metalregler og udlæg med EPDM-liste (ikke den med skum). Spænd et hønsenet op, som du lader isoleringen hvile mod, også mod væggen. På den måde kan konstruktionen ventileres og ånde.

AKUSTIKVÆGGE
Det samme her, metalregler og lad der være en spalte mod ydervæggen (luftspalten gør desuden absorptionen mere bredbåndet).
Tak for det hurtige svar!

Podiet:
Jeg tror ikke, det bliver en rendyrket Helmholtz-konstruktion. Det består af en bund af tværgående 145-regler med isolering imellem, hvorpå der kommer længdegående 145-regler. Ovenpå bliver det et "tag" af fer og not-træ (eller ja, selve gulvet...) Åbent fremad, øverste 145 og lukket rundt om. Det minder vel om en Helmholtz, men der var, så vidt jeg forstod, ingen krav om, at den skulle være absolut tæt. Det bliver nok også ret bredbåndet. Under her skulle det være muligt at lægge hønsenet uden problemer! Min første tanke var at lægge VP-rørene på en måde, der skaber luftspalte mellem isoleringen og gulvet. Jeg må se, hvilken løsning jeg ender med, måske kombinerer jeg.

Akustikvægge:
Konstruktionen er jo tegnet, som den skal være. At lægge en luftspalte imellem skaber måske, som du siger, mere bredbåndet absorbering, men væggen er tegnet for korrekt funktion, og hvis jeg ændrer på parametrene, får den en anden funktion end tiltænkt. Desuden bliver dæmpematerialet tyndere, hvis jeg lægger en luftspalte indenfor, da jeg ikke har meget mere end de 45 mm at arbejde med. Men noget lille mellemlæg, der bidrager til ventilation, skal jeg nok forsøge at få indstillet. Jeg vil prøve at finde noget passende og diskutere det med ham, der har beregnet og tegnet rummet.

Det er godt, hvis du kan bygge en ventileret konstruktion. Luftspalten behøver slet ikke være stor ud fra, hvordan du beskriver forudsætningerne.
Jeg ville nok lade akustikvæggen være 5 mm fra ydervæggen og spænde ståltråd el. murarsnöre for at holde isoleringen på plads og sikre luftspalten. Disse 5 mm vil have en fornemmelig indvirkning på rumakustikken.

Det lyder som en god idé, et par ståltråde eller murarsnører skal jeg nok koste på mig! Så er der i hvert fald lidt mulighed for fugten at ventileres ud bagved. At sætte dækkende ting på kældervæggene er vel nok forkert, må forsøge at gøre det så lidt forkert som muligt. En sprække oppe og en nede og nogle luftspalter bagved.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.