Hej.
Jeg har to teenage-sønner, der har startet et band i min kælder. Personligt synes jeg, det er meget sjovt, da jeg selv er meget musikinteresseret, og jeg gør alt for at støtte dette. Men det er faktisk sådan, at det lyder lidt for meget heroppe på stueetagen nogle gange. Jeg overvejer derfor, hvordan jeg kunne dæmpe lyden en smule. Jeg har målt lofthøjden nede i kælderen og ved, at der er plads til at efterisolere loftet i kælderen. Enten køber jeg dyre materialer fra et lydisoleringsfirma, eller så bygger jeg loftet op med 75 reglar og isolerer samt monterer dobbelt gipsplader. Ville det fungere for at dæmpe lyden? Behøver jeg en luftspalte mellem det eksisterende loft og det "nye"?
Jeg har to teenage-sønner, der har startet et band i min kælder. Personligt synes jeg, det er meget sjovt, da jeg selv er meget musikinteresseret, og jeg gør alt for at støtte dette. Men det er faktisk sådan, at det lyder lidt for meget heroppe på stueetagen nogle gange. Jeg overvejer derfor, hvordan jeg kunne dæmpe lyden en smule. Jeg har målt lofthøjden nede i kælderen og ved, at der er plads til at efterisolere loftet i kælderen. Enten køber jeg dyre materialer fra et lydisoleringsfirma, eller så bygger jeg loftet op med 75 reglar og isolerer samt monterer dobbelt gipsplader. Ville det fungere for at dæmpe lyden? Behøver jeg en luftspalte mellem det eksisterende loft og det "nye"?
du er inde på rette spor her. Instrumenter skratter i hele frekvensregistret, og du vil have svært ved at nå alt, så er det bare.G GEBER sagde:Hej.
Jeg har to teenagesønner, der har startet et band i min kælder. Personligt synes jeg, det er meget sjovt, da jeg selv er meget musikinteresseret, og jeg gør alt for at fremme det. Men det er faktisk sådan, at det larmer lidt for meget heroppe på entréplanen
nogle gange. Jeg overvejer derfor, hvordan jeg kunne dæmpe lyden en smule. Jeg har målt lofthøjden nede i kælderen og ved, at der er plads til at ekstraisolere loftet i kælderen enten køber jeg dyre materialer fra en lydisoleringsfirma eller også regner jeg loftet op med 75 regel og isolerer samt monterer dobbelte gipsplader. Ville det fungere for at dæmpe lyden? Behøver jeg noget luftspalte mellem det eksisterende loft og det "nye"?
Du kører med hatprofiler og dobbeltgips. En 70 skp rundt i hele rummet. Sæt den 10 mm fra det eksisterende loft. I denne monterer du en primærregel på 45 mm 1200 mm fra en væg og så 1200 cc til næste. I med hatprofiler tværs af primæren på 450 eller 300 cc. Begge fungerer med dobbelt gips. Isoler med 45 isolering og på med dine gipsplader. Så har du i hvert fald en 30 dB reduktion opad.
du vil få flanktransmissioner alligevel.
Man kan gøre lidt rumsakustiske foranstaltninger også.
Klart børnene skal spille musik.
Hmmm.. okay.I Installation sagde:du er på rette spor her. Instrumenter skrangler i hele frekvensregisteret, og du vil have svært ved at nå alt, sådan er det bare.
Du bruger hattprofiler og dobbeltgips. En 70 skp rundt om hele rummet. Sæt den 10 mm fra det eksisterende loft. I denne monterer du en primærregel på 45 mm 1200 mm fra en væg og så 1200 cc til den næste. I med hattprofiler tværs over primæren på 450 eller 300 cc. Begge fungerer med dobbelt gips. Isoler med 45 isolering og på med dine gipsplader. Så har du i hvert fald en 30 dB reduktion opad.
du vil stadig få flanketransmissioner.
Man kan også lave nogle rumakustiske tiltag.
Selvfølgelig skal børnene spille musik.
70skp? Antager, at det er en form for stålregel.
Mener du så, at jeg lægger 45 regel tværs over rummet med cc1200? Rummets bredde er ca. 4 meter. Kan disse regler bære den spændvide? Så bygger "hattprofilen" yderligere 45 mm ned. Det hele burde blive ca. 125 mm totalt med de 10 mm 70skp monteret fra loftet. Så tilkommer der dobbelt gipsplader... altså yderligere ca. 25 mm, og så har vi 150 mm.
Har jeg forstået det hele korrekt?
Her er fra en leverandør.G GEBER sagde:Hmmm.. okay.
70skp? Antager at det er en form for stålregel.
Mener du så, at jeg lægger 45 regel på tværs af rummet med cc1200? Rummets bredde er ca. 4 meter. Kan disse regler bære ved den spændvidde? Derefter bygger "hatteprofilen" yderligere 45 mm ned. Det hele burde blive ca. 125 mm i alt med de 10 mm, 70skp monteres fra loftet. Så tilføjes dobbelt gipsplader, dvs. yderligere ca. 25 mm og så har vi 150 mm.
Har jeg forstået det hele korrekt?
https://www.gyproc.se/montering/und...ärsekundär-stålprofiler/montering-av-profiler
Hatteprofiler findes som 25 og 45 mm. I dette tilfælde har de en stivere primærregel i stedet for en almindelig r45.
skp er en stålskinne med gummidug.
Første lag slipper man 5-10 mm fra væggen og fuger tæt med ”klantmos”, som jeg kalder latexfuge for.
Så kører du lag nr. 2 med forskudt lang- og kortsamling.
En anden måde er at placere f.eks. trommesæt og højtalere på noget, der dæmper vibrationerne, dvs. strukturlydene, som er notorisk svære at beskytte sig imod. En idé kan f.eks. være at placere trommesæt og trommeslager på en plyfa, der ligger på et par skumgummimadrasser. Men så skal man sikre lidt her og der, så hverken plyfa eller trommesæt glider rundt, f.eks. ved hjælp af gummimåtte på stor rulle fra Biltema.
det værste er jo at det skræpper nede i 50hz og så begynder det at blive besværligt at dæmpe uden en masse vægt og sådan. Men samtidig skader det jo ikke. Hvis man ikke har skide uheld og rammer en egenfrekvens, men så har man kosmisk uheld. det er vel i øvrigt sådan Murphy blev kendt.ricebridge sagde:
En anden måde er at stille f.eks. trommesæt og højttalere på noget, der dæmper vibrationerne, dvs. strukturlyd, som er notorisk svære at beskytte sig imod. En tanke kan f.eks. være at stille trommesæt og trommeslager på en krydsfinerplade, som ligger på et par skumgummimadrasser. Dog skal man sikre lidt her og der, så hverken krydsfiner eller trommesæt glider rundt, f.eks. ved hjælp af en gummimåtte på stor rulle fra Biltema.
og man skal jo ikke dæmpe for hårdt uden at åbne op med diffusorer hvis man skal være nøjagtig. Men det er måske mere fokus på volumen end lydbillede. Sådan var det i punk-tiden i teenageårene i hvert fald
Tror jeg er med på det hele nu!I Installation sagde:Her er fra en leverandør.
[link]
hattprofiler findes som 25 og 45 mm. I dette tilfælde har de en stivere primærregel i stedet for en almindelig r45.
skp er en stålskinne med gummidug.
Første lag slipper man 5-10 mm fra væggen og fuger tæt med ”klantmos” som jeg kalder latexfug for.
så kører du lag nr 2 med forskudt lang og kort samling.
En tanke dog. Skp 70 er jo 70 mm bred. Eftersom primærregeln er 45 mm og fast i ovenkant skp70 så burde vel den sekundære regel (hattprofilen) bygge ned forbi skp70 hvis hattprofilen er 45 mm også, hvilket den vel bør være for at kunne isolere med 45 isolering? Dette gør jo så at gipspladerne ikke går at fastgøre i skp 70 nær væggene da de havner i hattprofilens plan. Bedre valg at anvende sig af skp 90?
Håber du reder ud den kringlede beskrivelse.☺️
Isoleringen ligger ovenpå h-profilerne som du køber som 25 mm i stedet for 45.G GEBER sagde:Tror jeg er med på det hele nu!
En tanke dog. Skp 70 er jo 70 mm bred. Eftersom primærreglen er 45 mm og fæstet i ovankant skp70 så burde vel den sekundære regel (h-profilen) bygge ned forbi skp70 om h-profilen er 45 mm også, hvilket den vel bør være for at kunne isolere med 45 isolering? Dette gør jo så at gipspladerne ikke går at fæste i skp 70 intill væggene da de havner i h-profilens plan. Bedre valg at bruge sig af skp 90?
Håber du reder ud den kringlige beskrivelse.☺️
Halløjsa igen!I Installation sagde:
Har gået og kløet mig i hovedet over dette projekt. Har to elementrør, der går i loftet, og vil jo helst bygge disse ind også, hvis jeg sænker mit loft. Men indser, at det bliver meget lav loftshøjde, hvis jeg skal få det til. Samtidig er det et spørgsmål om omkostninger og hvor meget arbejdstid, der skal bruges her. Måske heller ikke så smart, hvis jeg ville tilføje yderligere elementer i rummet.
Nu overvejer jeg bare at sætte yderligere to gipsplader på det eksisterende loft og montere lydabsorbenter for en mere behagelig lyd i rummet. Dette burde vel gøre noget ved lydniveauet i det øvre rum, ikke?
det kommer ikke til at blive værre iaf.G GEBER sagde:Hej igen!
Jeg har gået og kløet mig i hovedet over dette projekt. Jeg har to elementrør, der løber i loftet, og jeg vil helst bygge dem ind også, hvis jeg sænker mit loft. Men jeg indser, at det bliver meget lav loftshøjde, hvis jeg skal få det til at fungere. Det er også et spørgsmål om omkostninger og hvor meget arbejdstid, der skal lægges her. Måske ikke så smart, hvis jeg vil tilføje yderligere elementer i rummet.
Nu overvejer jeg at bare sætte to ekstra gipsplader på det eksisterende loft og montere lydabsorbenter for en mere behagelig lydoplevelse i rummet. Dette burde vel alligevel gøre noget ved lydniveauet i det øverste rum?
Alting hjælper altid i mere eller mindre høj grad. At få det helt stille er næsten umuligt, særligt ved eftermontering i eksisterende konstruktion. Præcis som du siger, må man veje omkostning og arbejdsindsats mod hvad man vil og kan og vil opnå.
Sæt gerne dobbelt lag gipsplader med forskudte samlinger, hvis der er plads.
Sæt gerne dobbelt lag gipsplader med forskudte samlinger, hvis der er plads.
Klik her for at svare