Hej. Jeg vil have 70mm gles eller yderpanel med 1,5cm mellemrum som loft indendørs.
For at skjule at farverige elrør og dampspærre ses i mellemrum mellem panelen, har jeg brug for at sætte et eller andet lag.
De, som jeg ved har haft lignende lofter indendørs, har brugt en eller anden form for lydabsorberende måtte, men de husker ikke hvad det var. Jeg overvejer at bruge genbrugspap eller sort ukrudtsdug. Tror I, det kan føre til problemer af en art? Som fx at ukrudtsdug er brandfarligt eller er limet med noget sundhedsskadeligt? Vindpap synes at afgive lugt. Andre forslag til materialer?

Velkommen til Byggahus!

Hvad findes ovenfor, på næste etage? Det kan du have brug for at tage hensyn til. Det enkleste er antagelig sort asfaltpap med lidt asfaltindhold, typ AC 150.

Det er et etplanshus, så ingen anden etage.

Så måske er der allerede en dampspærre af plastik i loftet. Sort asfaltpap er det, man plejer at bruge for at få skyggeeffekt bag glespanel. Findes også i en kvalitet, der hedder AC 350 og som er lidt tykkere og plejer at ligge på større bredder.

Ja det ligger dampspærre bagved så det er kun visuelt, som jeg vil have noget bagved. Jeg er blevet frarådet vindpap med asfalt på, pga. lugt og emissioner. Fandt lige noget, der kaldes akustikdug lavet til at ligge bag panel, men har endnu ikke fundet pris.

J Johan-fredrik sagde:
Jeg er blevet frarådet vindpapp med asfalt på, pga. lugt og emissioner
Emissioner ved jeg ikke noget om, men AC 150 har 150 g asfalt pr. kvm, det må med tiden blive helt ubetydeligt. Sammenlign med almindelig underlagspapp som har 2500 g asfalt pr. kvm. Så tror jeg, at emissioner fra træ er et større problem. Jeg har selv anvendt denne løsning, både på tag og vægge, og nogle lugtproblemer har jeg ikke oplevet.

Akustikduken fungerer godt til dette, da den ikke afgiver emissioner eller fiberslip (dacron nonwoven). Brug den tykkere 130 grams dug, så lyser glesen ikke igennem. Ca. pris 60 kr / m2 + moms. Denne dug bruger vi, når vi bygger spaltepanel i lydstudier.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.