Jeg har et gammelt hus, hvor jeg er ved at skifte panel på en gavlside. Da jeg fjernede det eksisterende panel ved tagfoden, var der åbent direkte ind i rummet under taget (loftet?), se vedhæftet billede. Intet mærkeligt. Men jeg ser også, at den isolering, der meget sjusket ligger på væggen ved siden af, er fuld af muselort og hvad jeg antager er mushuller. Se vedhæftet billede. Jeg havde tænkt mig at lægge ny isolering, men så skal jeg jo lukke "tagfodgavlen" for at have noget at sætte den nye isolering mod. Og jeg vil jo ikke have, at musene skal løbe der og spise af min nye isolering. Så mit spørgsmål er, om det, af ventilationsmæssige årsager, er okay at lukke tagfodgavlen helt med f.eks. brædder eller lignende?

Gul isolering i et gammelt hus med synlige muselorte og huller; isoleringen er ujævnt placeret og viser tegn på skader. Åben gavlside af hus med eksponeret isolering og musetegning, der peger på et hul. Synlig tagfod og træstruktur i solen.

De går ikke ind gennem tagfoden, selvom de klatrer godt, sandsynligvis går de op bag panelet ved grunden, hvor der plejer at være mellemrum mellem brædderne eller der er en ventilationsspalte der. Der findes såkaldte musebarrierer, som man kan fastgøre nederst, eller du kan tage et insektnet af kobber/stål og tætne hvor der er huller, som er maksimalt 1 cm og derover. Musefælder udenfor er gode under en kasse med 2 stk 5X5 cm huller nederst ved jorden, for at en kat eller specielt musvitter ikke skal blive fanget.

J jonaserik sagde:
De går ikke ind gennem tagskægget, ganske vist klatrer de godt, sandsynligvis går de op bag panelet ved grunden, der plejer at være en sprække mellem brædderne eller også er det ventilationsspalte der. Der findes s.k musstopp at fastgøre nederst eller også tager du insektnet af kobber/stål og tætner til der, hvor der er huller som er max 1 cm og derover. Musefælder på ydersiden er godt under en kasse med 2 stk 5X5 cm huller nederst ved jord, dette for at ikke en kat eller specielt musvitter skal sidde fast
Ja, på en eller anden måde finder de derhen alligevel. Jeg skal sætte musebånd og lignende på de steder det er nødvendigt, men her undrer jeg mig mest om det er okay, af ventilationshensyn, at helt bygge tagskæggavlen ind?

Intet galt i det. Normalt med gavl tæt og selve tagfoden sættes ikke tæt. Der skal kunne komme luft op på loftet gennem spredte revner med insektsnet ovenover. Ingen flyvende insekter skal derop.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.