Hej!
Har kigget rundt her på forummet, og har ikke fundet svar på mine spørgsmål!
Har købt et rækkehus fra -82 hvis fundament ligger direkte på jorden.
Under måtten/parketten ligger spån, celleplast og fugtspærre.
Jeg har et dørofte i en 100 mm siporexvæg, som skal lukkes. Og hvad jeg har læst, så er et dødt materiale at foretrække, da det ikke bevæger sig over tid, dvs. nul risiko for revner =)
Nu til mine spørgsmål:
Hvordan skal jeg begynde, skal jeg tage hensyn til husets fundament, eller kan jeg bare lægge en klat mørtel/lim direkte på fundamentet? Jeg tænker primært på fugt. (En notits, under selve væggen er det sandsynligvis mørtel og nogle grønne plastklodser, er der nogen, der ved, hvad det er)
Hvordan skal jeg afslutte, når jeg nærmer mig loftet?
Jeg planlægger at købe siporexblokke, som jeg derefter armerer i "karmen"
Ser gerne billederne!
På et billede ses en regel, der sad som støtte for undergulv. Den lå oven på fugtspærren.
TAK!
Har kigget rundt her på forummet, og har ikke fundet svar på mine spørgsmål!
Har købt et rækkehus fra -82 hvis fundament ligger direkte på jorden.
Under måtten/parketten ligger spån, celleplast og fugtspærre.
Jeg har et dørofte i en 100 mm siporexvæg, som skal lukkes. Og hvad jeg har læst, så er et dødt materiale at foretrække, da det ikke bevæger sig over tid, dvs. nul risiko for revner =)
Nu til mine spørgsmål:
Hvordan skal jeg begynde, skal jeg tage hensyn til husets fundament, eller kan jeg bare lægge en klat mørtel/lim direkte på fundamentet? Jeg tænker primært på fugt. (En notits, under selve væggen er det sandsynligvis mørtel og nogle grønne plastklodser, er der nogen, der ved, hvad det er)
Hvordan skal jeg afslutte, når jeg nærmer mig loftet?
Jeg planlægger at købe siporexblokke, som jeg derefter armerer i "karmen"
Ser gerne billederne!
På et billede ses en regel, der sad som støtte for undergulv. Den lå oven på fugtspærren.
TAK!
Jeg havde fjernet alt træ nederst i åbningen og muret op med lecablokke, alternativt siporex som i dit tilfælde. Ikke sikker på at det er nødvendigt, men jeg ville sandsynligvis have forsøgt at bore og indsætte lidt armering hver tredje række i de eksisterende vægge på hver side altså.
Forudsætter at der sidder puds på væggene udenpå letbetonen, der ville jeg have fjernet et par cm i en ramme rundt om og lagt pudsnet med overlap på den gamle væg rundt om hele åbningen og pudset, så tænker jeg mig at det ikke skal blive nogen sprækkedannelse i samlingerne.
Brug mange blokke og lidt mørtel så mindsker du effekten af at mørtlen krymper når den tørrer, man kan også bruge ekspanderbeton som altså ikke ekspanderer, men det krymper heller ikke nævneværdigt.
Forudsætter at der sidder puds på væggene udenpå letbetonen, der ville jeg have fjernet et par cm i en ramme rundt om og lagt pudsnet med overlap på den gamle væg rundt om hele åbningen og pudset, så tænker jeg mig at det ikke skal blive nogen sprækkedannelse i samlingerne.
Brug mange blokke og lidt mørtel så mindsker du effekten af at mørtlen krymper når den tørrer, man kan også bruge ekspanderbeton som altså ikke ekspanderer, men det krymper heller ikke nævneværdigt.
Klik her for at svare