13,601 læst ·
34 svar
14k læst
34 svar
Lugt i hus trods ventileret gulv
Jeg tror, jeg har fået styr på flowet nu. Om det er helt præcist indstillet, ved jeg ikke, men det er tydeligt, at det suger røg ned, selv når jeg ikke kører ventilatoren på højeste hastighed. Jeg har tjekket pladen flere steder, og den føles tør og varm. Vores gulv, som er ventileret 100 kvm, er opdelt i 2 zoner med 2 sugepunkter i hver zone. Dog er gulvene i badeværelse og gang ikke ventilerede. Men de ser ud til at være støbt på lecakugler. Måske ligger der tryktra under.. Nu skal jeg rive dem op inden for en 2-årig periode, så det vil vise sig.. Jeg har opdaget nu, når jeg har fjernet tretexen i halvdelen af huset, at vindpappen, der sidder i indervæggene, ikke lugter særlig godt!
Ikke for at skræmme dig... men det KAN være, at det er asfaboarden, der er mugnet. Vi har samme konstruktion som jer dvs. murstensfacade - isolering - asfaboard - og i vores tilfælde havde den mugnet og lugtede af abe. Vi rev alt ud, og nu er lugten væk.
Ja læste din tråd om det! Har tænkt mig at skifte isolering og asfaboard i ydervæggene, når jeg alligevel er i gang med at rive! Nu når vi har revet en del gammelt material væk, hvor vi har oplevet, at lugten var stærkest, så er lugten reduceret.
Når vi har haft venner boende her i 4 dage, har de ikke mærket noget i deres tøj, når de er kommet hjem.
Når vi har haft venner boende her i 4 dage, har de ikke mærket noget i deres tøj, når de er kommet hjem.
Vil begynde at udskifte asfaboarden nu for at være på den sikre side.A andost sagde:
Hvordan gjorde du? Hvad brugte du for plademateriale?
Ser det på billederne, at du brugte ude-gipsplader og vinkeljern for at skrue dem fast?
Vi hyrede folk til jobbet - det var ikke muligt at bo i huset samtidig, og at finde tiden til det med familie og tre børn var der ligesom ikke. De brugte fibercementplader (cembrit), som blev fastgjort med metalregler bagved. Og det blev tæt forseglet i både neder- og overkant.M Matteg01 sagde:
Det er præcis sådan, vores hus er bygget. Er det et hus fra Myrsjöhus? Badeværelse og vaskerum har vi lavet senere. Det er 2 støbte plader i vores. Med plastik imellem og i den nederste plade er der støbt trykimpægneret træ ind hos os.M Matteg01 sagde:Jeg tror, jeg har fået styr på strømmen nu. Om det er indstillet helt præcist, ved jeg ikke, men det kan tydeligt ses, at det suger røg ned, selv når jeg ikke kører ventilatoren på højeste hastighed.
Jeg har tjekket pladen flere steder, og den føles tør og varm.
Vores gulv, som er ventileret, 100 kvm, er opdelt i 2 zoner med 2 sugpunkter i hver zone.
Dog er gulvene i badeværelse og gang ikke ventilerede. Men de ser ud til at være støbt i lecabeton. Det kan være, at der ligger trykketræ nedenunder..
Nu skal jeg rive dem op inden for en 2-årig periode, så det viser sig.. Jeg har opdaget, nu når jeg har fjernet tretexen i halvdelen af huset, at vindpapen, som sidder i indervæggene, ikke lugter noget videre!
Tager du alt udefra nu? Havde nu teglhus?
Nej det er et hjeltevadshus med tegl.Cillisa sagde:
nej det bliver fra indersiden, et rigtigt grisearbejde! men nu er et rum revet, syllen var brudt igennem et sted efter tidligere vandskade fra vindue (tørt nu) Passer nok på at skifte syllen der jeg kommer til, måske efterisolere også da der kun er 95 isolering i væggene.
Har afleveret prøve på syllen og selvom den ikke så behandlet ud så indeholdt den lave mængder pentachlorphenol 0,78 mg/kg så den er formentlig penslet men skal den kunne rådne da?
Det lugtede ikke mere end råddent træ, intet kemisk.
Men hvordan kommer du til asfaboarden indefra? Vi havde en tømrer hjemme, som sagde, at det ikke kan lade sig gøre. Det kan ikke fastgøres derefter på en god måde udefra så at sige... vores sokkel indeholdt kun anisoler dvs. det, der bliver, når phenolerne nedbrydes. Tror vi havde sådan noget som 2.4.6 chloranisol og 2.4. trichloranisol eller noget lignende. Vi skal trække vores sidste nu i det lille badeværelse nede... derefter bliver det en ionisering, da luftanalysen ikke viser nogen phenoler...M Matteg01 sagde:Nej det är et hjeltevadshus med tegl.
nej det bliver fra indersiden, et rigtig grisearbejde! men nu er et rum revet, soklen var gennembrudt et sted efter tidligere vandskade fra vinduet (tør nu) Passer nok på at skifte soklen der, hvor jeg kommer til, måske efterisolerer jeg også, da der kun er 95 isolering i væggene.
Har afleveret prøve på soklen og selvom den ikke så behandlet ud, så indeholdt den lave niveauer pentachlorphenol 0,78 mg/kg så den er formentlig penslet men kan den så rådne?
Lugtede ikke mere end råddent træ, intet kemisk.
Du bør nok fjerne soklen, hvis den er penslet. Firmaet vi havde hjemme sagde, at alt skal væk...
Cillisa sagde:Men hvordan kommer du til asfaboarden indefra? Vi havde en tømrer hjemme, som sagde, at det ikke går. Det går ikke at fastgøre derefter på en god måde udefra, så at sige... vores syll indeholdt kun anisoler dvs det, der bliver, når phenolerne brydes ned. Tror vi havde typ 2.4.6 kloranisol og 2.4. Trikloranisol eller noget lignende. Vi skal tage den sidste op nu i det lille badeværelse nedenunder... derefter bliver det en ionisering, da luftanalysen ikke viser nogen phenoler...
Du bør nok fjerne syllen, hvis den er malet. Firmaet, vi havde hjemme, sagde, at alt skal fjernes.
Tanken er at føre den bag reglarne, må fjerne kottlingen og så fastgøre den med vinkeljern og eventuelt lime den. Må se om det går
Alternativt sætte vindpapp, hvis det er lettere.