Hej!
Har en underlig lugt i et rum, der minder om stald/hest. Ikke noget, der er "stikkende" men forvirrende. Tidligere ejer har lagt nyt klikgulv og dækket det fine 100 år gamle fyrretræsgulv, men tænker om det er trætex eller masonit, der lugter? Ingen muglugt - men mere i retning af gammel/hest/stald. Og kun i ét rum.
Rummet er på nordsiden, men rummet ved siden af lugter ingenting. Dog har det hverken klikgulv eller noget, der dækker træpanelet på væggene.
Noget som en anden bruger har stødt på? Råd og tips inden jeg river lortet ned.
/V
Har en underlig lugt i et rum, der minder om stald/hest. Ikke noget, der er "stikkende" men forvirrende. Tidligere ejer har lagt nyt klikgulv og dækket det fine 100 år gamle fyrretræsgulv, men tænker om det er trætex eller masonit, der lugter? Ingen muglugt - men mere i retning af gammel/hest/stald. Og kun i ét rum.
Rummet er på nordsiden, men rummet ved siden af lugter ingenting. Dog har det hverken klikgulv eller noget, der dækker træpanelet på væggene.
Noget som en anden bruger har stødt på? Råd og tips inden jeg river lortet ned.
/V
Skulle kunne være gamle treetexplader.
Tak for hurtige svar:
Enig i, at det kan være lidt hvad som helst. Dog er det præcist lokaliseret i lige det rum. Afløb o lignende ville have spredt sig - inkl. skimmel. Dog peger det mod noget materiale, der er blevet brugt i det rum. Klart det er hyggeligt med hest
men vil helst ikke have den duft i rummet. Har sniffet på gulvet/væggene, og det lugter ikke - det er luften i rummet. Det er som en luftvæg (lige ved døren). Forsvinder når man lufter ud, men kommer tilbage.
Mistenker som sagt masonit/trætex eller lignende, da det kun er det rum, der er "renoveret" (hvis man skal kalde det at skjule alt godt/flot med huset for en renovering).
Det mærkelige var netop stald/hest duften. Har aldrig hørt om, at et materiale/problem med huslugt kan lugte sådan. Og heller ikke at det er lokaliseret til lige et sted. Tror, at det blev renoveret for alvor (og ikke bare malet over) i slutningen af 60'erne, at dømme efter øldåser i fundamentet (som ser ok ud).
Må nok rive ud og se, hvad der gemmer sig. Tak for hurtige svar! Kommer tilbage med en rapport, når det er overstået - ville bare dobbeltjekke, om nogen vidste noget om lige den specifikke duft...
/V
Enig i, at det kan være lidt hvad som helst. Dog er det præcist lokaliseret i lige det rum. Afløb o lignende ville have spredt sig - inkl. skimmel. Dog peger det mod noget materiale, der er blevet brugt i det rum. Klart det er hyggeligt med hest
Mistenker som sagt masonit/trætex eller lignende, da det kun er det rum, der er "renoveret" (hvis man skal kalde det at skjule alt godt/flot med huset for en renovering).
Det mærkelige var netop stald/hest duften. Har aldrig hørt om, at et materiale/problem med huslugt kan lugte sådan. Og heller ikke at det er lokaliseret til lige et sted. Tror, at det blev renoveret for alvor (og ikke bare malet over) i slutningen af 60'erne, at dømme efter øldåser i fundamentet (som ser ok ud).
Må nok rive ud og se, hvad der gemmer sig. Tak for hurtige svar! Kommer tilbage med en rapport, når det er overstået - ville bare dobbeltjekke, om nogen vidste noget om lige den specifikke duft...
/V
Senest redigeret:
V -Vinnie- sagde:Tak for de hurtige svar:
Enig i, at det kan være lidt af hvert. Dog er det præcist lokaliseret til netop det værelse. Afløb og lignende ville have spredt sig - inkl. skimmel. Dog hælder det til noget materiale, der er blevet brugt i det rum. Det er klart, det er hyggeligt med hestmen jeg vil helst ikke have den duft i værelset. Jeg har sniffet på gulvet/væggene, og det lugter ikke - det er luften i værelset. Det er som en luftvæg (lige ved døren). Forsvinder, når man lufter ud, men vender tilbage.
Mistænker som sagt masonit/trætex eller lignende, da det er kun det værelse, der er "renoveret" (hvis man skal kalde det at skjule alt pænt/smukt med huset for en renovering).
Det underlige var netop stalden/hesteduften. Jeg har aldrig hørt om, at et materiale/et problem med husduft kan lugte sådan. Og heller ikke at det er lokaliseret til bare ét sted. Jeg tror, det blev renoveret for alvor (og ikke bare overmalet) i slutningen af 60'erne, at dømme ud fra øldåserne dernede (som ser okay ud).
Må nok rive ud og se, hvad der gemmer sig. Tak for de hurtige svar! Vender tilbage med rapport, når det er overstået - ville bare dobbeltjekke, om nogen vidste noget om netop den specifikke duft...
/V
Hej Vinnie!
Hvordan endte det? Hvad fandt I? Fik I løst problemet?
Jeg har det samme problem, det lugter som en hestestald i huset.
/Ulf
Hej!Ulf_123 sagde:
Har revet lidt i væggene og ganske rigtigt var det gamle træspånplader (trætex gætter jeg på). Dog forsvandt meget af duften indendørs efter at jeg fik ordnet ventilationen indendørs samt murværk (hul/bommet)/afvanding udendørs. Skal rive indvendige vægge helt, men det bliver et senere projekt. Som sagt, mange bække små løste problemet for mig.
Ha' det!
/V
Tak for svar!V -Vinnie- sagde:Hej!
Har revet lidt i væggene og ganske rigtigt var det gamle træspånplader (trætex gætter jeg på). Dog forsvandt meget af duften indendørs efter at jeg fik ordnet ventilationen indendørs samt murværk (hul/forsegling)/afvanding udendørs. Skal rive indervæggene helt ned, men det bliver et senere projekt. Som sagt, mange bække små løste problemet for mig.
Ha' det!
/V
Jeg har undersøgt min gamle hytte og fundet tretex i visse vægge, dog ikke der hvor det lugter, men det kan have været sat en gipsplade foran tretexen, eftersom tretexen synes at findes lidt her og der i huset. Håber at det er problemet, det er nok besværligt at jagte og gætte hvor lugten kan komme fra.
/Ulf
Hej fandt du hvad det var som lugtede hos dig? Vi har lige lagt coffe wide oak laminatgulv fra Rusta i hele lejligheden og malet væggene med deres vægfarve bare det at i det ene soveværelse lugter det stald nu og vi bliver ikke af med lugten.Ulf_123 sagde:
Desværre ikke, men mistænker fugt. Luftede og varmede rummet lidt mere op, så brugte jeg Kjell & Companys ozongenerator i nogle dage. Derefter forsvandt lugten. Men gætter på fugt med lim/træ.L lailajohansson sagde:
Jo da, jeg fandt synderen til sidst.L lailajohansson sagde:
Jeg rev hele gulvet op og fandt stykker af gamle hvidmalede boardskiver, der afgav lugten, selvom det var tørt og fint. Meget uventet. Det så ud som om, at boarden blev brugt til at udjævne gulvet i min gamle ujævne sommerhus.
Medlem
· Västragötaland
· 278 indlæg
Klik her for at svare