På ydervæg, hvis man sætter yderbeklædning overlappende (lodret, underplanke/overplanke), er der da brug for luftspalte?
Regel 60 cc med 200 mm isolering > vindtæt papir > 28 mm planker overlappende. Hvis hver underplanke sættes med ca. 10 cm mellemrum, får man jo en luftspalte ved hver anden planke, eller!?
Skal jeg virkelig bygge op med vandret lette paneler 28 mm 60 cc udenfor papiret og så planker overlappende? Det føles som unødvendigt arbejde...

Har du liggende reglar? Den vandrette 28x70 er for at sømme panelen fast i ellers.

Hvis du beder en seriøs snedker om at skifte en træfacade, vil du opdage, at han kræver, at der skal være et luftspalte. Det er min erfaring.

Hele ydervæggen er bygget på stående regler 60 cc (lodret) + liggende regler 120 cc (vandret) imellem. Selvfølgelig, alle siger, at man skal have luftspalte, og jeg forstår dette, hvis panelet er tæt, som eksempelvis fer og not, men i mit tilfælde sætter jeg plankerne overlappende og får dermed en automatisk luftspalte på ca. 10 cm mellem hver underplanke. Tak for svar...

• Synes
hirre83
  • Laddar…
Længst ude har du vindpap, søm en 10x45 lægte udenpå liggende 45x120 så klarer du dig. Lægten holder også papen bedre fast end hæfteklammer, hvis du ikke får op panelet samme dag. Lægten gør det lettere at se, hvor man skal sømme panelet.

radman,
se det så her også:
Hvis underlægget ligger direkte mod vindpappen, så dannes der imellem en smal spalte,
som holder tilbage eventuelt indkommende vand med kapillarkraft.
Det vil ikke tørre helt ud, men udgør grobund for skimmel.
Varmt indenfor panelen når solen står på, og fugtigt på omtrent halvdelen af facadearealet.

Sørg for at have en ordentlig luftspalte! Omkostningen er jo forsvindende lille.

//KoW

Findes der nogen bygge-beskrivelse tilgængelig på nettet angående luftspalte (ydervæg med træpaneler) liggende og stående paneler. Mange bygger jo helt uden luftspalte både under og over på ydervæggen. Altså de lukker hele væggen med søm lægter, intet insektnet eller luftspalte. Omkring vinduer skal der vel også være luftspalte ovenover, hvis man skal gøre det korrekt, ikke?

Tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.