Hej.

Vi skal indrette vores koldloft, men har nu tænkt på en ting.
Luftspalten skal jo gå fra tagfoden op til mønningen og videre til næste tagfod.

Lige nu sidder der nogle plader, der er godt 20mm tykke, brød dem væk et sted for at se, om man kunne se ud bag dem. Men det er tæt med brædder, og pudset på facaden går helt op mod tagbrædderne.

Er det noget, man skal typisk bore huller igennem, så luften får en chance for at komme ind og cirkulere?
Ligeledes ved mønningen, skal der være "udslip" der også? Lige nu er det tæt der, godt nok af tagpap, og den vil man jo gerne have hel?
Loft med trærammer, rester af brædder og fjernede plader. Viser en renoveringsproces med tanke på ventilation og isolering. Loft med træbeklædning og bjælker, viser tæt konstruktion uden luftspalte. Diskussion om isolering og ventilation på loftet.

Mvh Jonny

Senest redigeret:
Ja, præcis som du siger, skal der være en luftspalte mellem svallen, som man ser undersiden på, og pladematerialet (vi brugte masonit).
Hvordan ser det ud under tagskægget? Hvis du laver huller i facaden, kan disse huller da ses udefra? Hvis det er tilfældet, kan du "bygge ind" hullerne du laver (jeg ville ikke have boret, men fjernet det hele) ved at sætte brædder med mellemrum under tagskægget. Glem ikke nettet mod insekter...

Jo hullerne vil være synlige, men det er i øvrigt noget man kan bygge ind senere udefra.

Vi tænkte på at bruge 70mm cellplast mod "råsponten" og med denne lave en luftspalte, lægge 22mm lægter som cellplasten monteres imod, derefter almindelig mineraluld.

Jah, jeg har også sådanne plader på gavlene, er det noget man kan lægte op på, eller skal disse fjernes?
Gavlene består af, Puds, hamp/hønsetråd/opstående brædder som ses på billedet og derefter disse bløde plader.

Mvh Jonny

Ja, lige præcis, hullerne kan I gemme i tagskægget, så det bliver ikke noget problem.

Aha, ja, det virker sikkert. Jeg kender ikke til cellplast, så jeg kan ikke udtale mig om det...

Nej, masoniten kan du ikke regle imod, altså ikke kun masoniten.

Har siddet og funderet et stykke tid over luftspalten.
Vi vil kun isolere op til støtterne og afslutte med væg der, så der bliver en "kattvind" bag støtterne med inspektionslemme. Burde det ikke fungere med en ventil i hvert hjørne af langsiderne for at få luftcirkulation, som kan bevæge sig via taget? Så slipper man jo for at lave en masse huller, som alligevel bliver i samme rum som alt andet?

Mvh Jonny

BBJB sagde:
Har siddet og funderet lidt over luftspalten.
Vi vil kun isolere frem til støtterne og afslutte med væg der, så det bliver en "kattvind" bag støtterne med inspektionslemme. Burde det ikke fungere med ventil i hvert hjørne af langsiderne for at få luftcirkulation, der kan vandre via taget? Så slipper man jo for at lave en masse huller, der alligevel bliver i samme rum som alt andet?

Mvh Jonny
Aha, jeg forstår... Tja, hvis I åbner ventilerne ind, så burde det jo være nok! Dette byggeri har jeg selv aldrig behøvet at stå overfor, så stil spørgsmålet til flere personer, bare så der ikke opstår problemer i fremtiden.

Det bedste af alt er jo, at I har mulighed for at inspicere rummet!

Takstolsskema med strukturelle detaljer og placering af tværregel.
Sådan ser selve strukturen ud.
Et andet spørgsmål vedrørende tagspæret, findes der nogle tilgængelige programmer/beregninger for styrke på tagspær?
Jeg vil gerne flytte "tvärslaget" op 125mm som reglen er.
I dag er det 195mm til underkanten, hvilket føles lavt.

Spørgsmålet er, om en sådan ændring svækker tagspærret for meget, eller om det ikke gør nogen direkte forskel.
Der er sort tegl på i dag.

Mvh Jonny

BBJB sagde:
[billede]
Så ser själva strukturen ud.
En til overvejelse angående tagspæret, findes der nogle tilgængelige programmer/kalkulationer for bæreevne på tagspær?
Jeg vil gerne flytte op "tværslaget" 125mm som reglen er.
I dag er det 195mm til underkant hvilket føles lavt.

Spørgsmålet er, om en sådan ændring svækker tagspærene for meget, eller om der ikke bliver nogen direkte forskel.
Det er sort tegl i dag.

Mvh Jonny
Ja, sikkert! Men om man som privatperson kan få adgang til en sådan, det ved jeg ikke...
Prøv at ringe til en spærproducent, søg på nettet så finder du flere stykker. Hvis du er "lidt fræk" kunne du jo sige, at du har planlagt et byggeri, mål din spær præcist op, og derefter sige, at du vil have tværbjælken på den højde, du ønsker. Hvis dette ikke er muligt pga. bæreevnen, vil spærproducenten fortælle dig det...

Computerprogram til beregning af spær medfølger som bilag til Spærbogen, som kan lånes på nærmeste bibliotek.

Det skal tjekkes, tak.

Nu har vi hævet tværslaget 80mm, hvilket ser ud til at fungere. Taget har ikke sat sig.

Overvejer at begynde at lægte gavlene op nu i weekenden, en ting jeg spekulerer på er, om der er brug for en plast "dampspærre" på gavlene?

Væggen består af Puds/hønsenet/hamp - Stående brædder - og 20mm blød plade som ses på billederne.

Fungerer det uden, eller skal jeg også have plast på gavlen? Der bliver selvfølgelig plast i taget.

Jeg tænkte at lave taget på følgende måde.

Tegltagsten / tagpap / brædder / 22mm luftspalte / 70mm celleplast / 70mm mineraluld / plast / 45mm mineraluld / Panel.

Ville det fungere at gøre det sådan med dampspærren? Det føles nemt at kunne trække alt el indeni dampspærren.

Venlig hilsen Jonny

Det med plast i væg eller ikke plast i væg er et spørgsmål, der har mange forskellige svar...
Nogle nye huse er bygget med varme- og ventilationssystem, der bygger på, at huset er lufttæt. Man trykprøver det helt enkelt, og så er det selvfølgelig et must.
Dette ved jeg dog intet om, men hvad angår vores hus fra 1895, kommer der ikke plastik i væggene i hvert fald. Hvorfor så? Ja, jeg mener, det lyder mest fornuftigt at lade huset "ånde" så meget som muligt.
Så ved jeg ikke, hvorfor du vil have plasten i loftet mellem 70-pladen og 45-pladen? Dampspærren skal (så vidt jeg ved) ligge inderst, altså direkte inden for indvendig loftbeklædning. Der findes måske forskellige byggemetoder, men dobbelttjek det i hvert fald.

Interessant projekt. Jeg vil "så småningom" (jeg har flere sådanne projekter) isolere/indrette en loft, ventilation ved tagfoden findes allerede med masoniteskiva.
BBJB, du overvejer at bruge celleplast, det overvejer jeg også, af flere grunde. Jeg har altså ingen erfaring, jeg kan bare mene og fundere.
- Luftspalten 22 mm lyder lille, men den rækker måske
- Hvis du nu ikke trækker luftspalten ned til tagfoden, kan der være risiko for at eventuel kondens, der dannes på oversiden af celleplasten, løber og drypper ned på isoleringen i katteloftet? Eller hvis der skulle blive lækage gennem råsponten?
Men på den anden side har du sandsynligvis kryberum og kan komme til at inspicere.

Amatörbyggaren sagde:
Intressant projekt. Jag kommer "så småningom" (jag har flera såna projekt) att isolera/inreda en vind, ventilation vid takfoten finns redan med masonitskiva.
BBJB, du tänker använda cellplast, det funderar jag också på, av flera orsaker. Jag har alltså ingen erfarenhet, jag kan bara tycka och fundera.
- Luftspalten 22 mm låter liten, men den kanske räcker
- Om du nu inte drar luftspalten ner till takfoten, kan det finnas risk att ev kondens som bildas på ovansidan av cellplasten rinner och droppar ner på isoleringen i kattvinden? Eller om det skulle bli läckage genom råsponten?
Fast å andra sidan så har du troligen kryputrymme och kan komma åt att inspektera.
Det kommer finnas möjlighet att krypa in och kolla kattvindarna, där kommer även ingen isolering att ligga, enbart det befintliga som är idag vilket är spån som ligger täckt av gammal plastmatta.

Cellplasten kör vi för att slippa sätta massa masonit. Isolering och luftspalt i samma skiva är smidigt och borde fungera, cellplasten tål ju även vatten.

Jag kommer nog strunta i plasten på gavlarna, känns inte som det behövs.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.