Der er et luftspalte mellem råspont og underliggende plader oven over isoleringen i dette tag på nybygget attefallshus.
Ser at tømreren kun har boret små huller mellem tagspærene for at få luften til at cirkulere i luftspalten mellem tagspærene! på tagets for- og bagside. Skrånende tag, højest foran, lavest på bagsiden.
Jeg føler at der måske burde være større åbninger for luft at cirkulere i luftspalten.
Har I nogle tips til hvad jeg bør bede tømreren om at gøre?
Kan man eksempelvis tage en feinsav og skære bort x antal centimeter hele strækningen mellem hver tagspær? På begge sider af taget.
Hvis ja, hvor mange cm som mindst?
Er der risiko for at få vand ind da, hvis det skulle regne på tværs?
Og, hvad kan man i så fald sætte fast, og hvordan, for ikke at få hvepse osv. ind i luftspalten?
Eller har I andre tips? Ville det være nok at bare fjerne en vis strækning mellem hver tagspær, dvs ikke behøve skære hele længden mellem hver tagspær? Hvis det er muligt, måske ville det være lettere at finde noget der passer at sætte over (mindre overflade) for ikke at få hvepse ind.
Modtager taknemmeligt tips!
Tak på forhånd!
Ser at tømreren kun har boret små huller mellem tagspærene for at få luften til at cirkulere i luftspalten mellem tagspærene! på tagets for- og bagside. Skrånende tag, højest foran, lavest på bagsiden.
Jeg føler at der måske burde være større åbninger for luft at cirkulere i luftspalten.
Har I nogle tips til hvad jeg bør bede tømreren om at gøre?
Kan man eksempelvis tage en feinsav og skære bort x antal centimeter hele strækningen mellem hver tagspær? På begge sider af taget.
Hvis ja, hvor mange cm som mindst?
Er der risiko for at få vand ind da, hvis det skulle regne på tværs?
Og, hvad kan man i så fald sætte fast, og hvordan, for ikke at få hvepse osv. ind i luftspalten?
Eller har I andre tips? Ville det være nok at bare fjerne en vis strækning mellem hver tagspær, dvs ikke behøve skære hele længden mellem hver tagspær? Hvis det er muligt, måske ville det være lettere at finde noget der passer at sætte over (mindre overflade) for ikke at få hvepse ind.
Modtager taknemmeligt tips!
Tak på forhånd!
Tror tømreren har monteret en form for plade (masonit?) direkte ovenover isoleringen… og så luftspalte mellem pladen og råsponten. Er det rigtigt eller forkert gjort?Matti_75 sagde:
Tak for input i spørgsmålet? Har du noget godt tip til en passende spaltevindue med insektnet, der ville passe i sammenhængen? Eller kan man bare hæfte en form for insektnet på?Rejäl sagde:
Nej, ingen færdige løsninger, men man køber insektsnet på rulle..S Slottsfrun sagde:
Det er vigtigt at have lidt mere luft end du har nu med nogle små huller for at få lidt luftudskiftning…
Man stifter det op mod råsponten og derefter underkanten mod facaden. I skal nok montere en bræt for at skjule myggenettet, ellers ser det lidt mærkeligt ud..S Slottsfrun sagde:
https://www.hornbach.se/p/insektsnat-protego-20cmx25m/5590488/
Klik her for at svare