Man kan nok sige, at der ikke findes noget absolut rigtigt i spørgsmålet, i hvert fald ikke noget kendt svar.
I mine tredive år i branchen har teorierne varieret.
Jeg har også for nylig lavet et speciale i emnet.
Det er ikke sikkert, at større er bedre, fx på en regnfuld/fugtig og blæsende efterårsdag ville det bedste være at være uden/holde den lukket.
En passende mellemvej er vel at lave luftspalten af 28 gles.
Af alle de huse, jeg har revet i, med forskellige konstruktioner på luftspalten, har jeg aldrig fundet nogen skader, der skyldes fejlkonstruktion på luftspalten.
I mine tredive år i branchen har teorierne varieret.
Jeg har også for nylig lavet et speciale i emnet.
Det er ikke sikkert, at større er bedre, fx på en regnfuld/fugtig og blæsende efterårsdag ville det bedste være at være uden/holde den lukket.
En passende mellemvej er vel at lave luftspalten af 28 gles.
Af alle de huse, jeg har revet i, med forskellige konstruktioner på luftspalten, har jeg aldrig fundet nogen skader, der skyldes fejlkonstruktion på luftspalten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Behovet for en luftspalte hænger primært sammen med ønsket om at ventilere den fugt væk, som altid findes i savet, friskt træ, f.eks. i nylagt fer og not på taget, som desuden er belagt med relativt diffusionstætte pap på oversiden. Mulighederne for at håndtere denne fugt påvirkes også af valget af isoleringsmateriale. Mineraluld f.eks. mangler hygroskopiske egenskaber, og har man også placeret en diffusionstætning, f.eks. plastikfolie, på isoleringens underside, kan fugten ikke finde en anden vej ud end via luftspalten. Teoretisk set kunne man bygge uden luftspalte, hvis man bruger cellulosefibre som isolering og har en diffusionsåben vindtætning under denne. Det er dog få, der tør gøre det. Tidligere tog man sig tid og lod alle materialer tørre, inden man byggede dem ind.
Jeg vil gerne understrege det larsbj siger, at for meget ventilation ikke altid er godt. Ved et pulpettag er der forudsætninger for, at luftspalten kan blive temmelig effektiv fra ventilationssynspunkt. 28 mm føles derfor som et godt kompromis.
Jeg vil gerne understrege det larsbj siger, at for meget ventilation ikke altid er godt. Ved et pulpettag er der forudsætninger for, at luftspalten kan blive temmelig effektiv fra ventilationssynspunkt. 28 mm føles derfor som et godt kompromis.
Klik her for at svare