Holder på at indrette en del af vores loft i en murstensbygning fra 1957. På gavlsiden bliver vi nødt til at isolere mod murstensvæggen. Den eksisterende opsætning i stueetagen er så vidt jeg kan forstå mursten-luftspalte-nogen form for bølgepap-isolering på ca. 70-80 mm- derefter en type træfiberplade på 20 mm.
Min tanke var at holde en luftspalte på ca. 20 mm mod murstensvæggen ved hjælp af hulbånd og 20 mm VP-rør(I mangel af andet), derefter hæfte vindpap, 145 mm isolering og derefter en plastfolie, krydsfiner og gips.
Det bliver rimelig åbent op mod spidsen, som er ventileret. Skulle man være nødt til at lægge vindpappen mod ydersiden på stolperne, eller er det nok at lægge mod indersiden? Rigtig besværligt, hvis man skal have pappen ind mellem reglen og murstensvæggen, da der sidder søm fra murstensvæggen ind i reglen med jævne mellemrum, men samtidig bliver det (vel) noget mindre udluftet nu end tidligere, så risikoen er måske, at reglen bliver for fugtig?
Min tanke var at holde en luftspalte på ca. 20 mm mod murstensvæggen ved hjælp af hulbånd og 20 mm VP-rør(I mangel af andet), derefter hæfte vindpap, 145 mm isolering og derefter en plastfolie, krydsfiner og gips.
Det bliver rimelig åbent op mod spidsen, som er ventileret. Skulle man være nødt til at lægge vindpappen mod ydersiden på stolperne, eller er det nok at lægge mod indersiden? Rigtig besværligt, hvis man skal have pappen ind mellem reglen og murstensvæggen, da der sidder søm fra murstensvæggen ind i reglen med jævne mellemrum, men samtidig bliver det (vel) noget mindre udluftet nu end tidligere, så risikoen er måske, at reglen bliver for fugtig?
Ingen der har en god idé eller har prøvet at lave tilsvarende?
Det er nok at lægge vindpappen mellem reglarne.
Dog bør du sikre god ventilation af spalten da teglvægge bliver ret fugtige på indersiden når det regner på dem. Det er altså stor risiko for at træreglarne bliver dårlige med tiden.
Dog bør du sikre god ventilation af spalten da teglvægge bliver ret fugtige på indersiden når det regner på dem. Det er altså stor risiko for at træreglarne bliver dårlige med tiden.
Tak! Skulle man have brug for at gøre noget mere aktivt, såsom en ventilator der suger ud gennem rygventilationen, eller hvordan kan man sikre, at der bliver tilstrækkelig luftgennemstrømning?

Klemte et 20mm vp-rør og spændte hulbånd mellem reglerne for at holde spalten, ikke bygnorm måske, men tænker det burde fungere
Som altid med eksisterende huse må man gøre det bedste man kan.
Glem ikke at gnaversikre luftspalten.
En almindelig konstruktion på træskelet-huse med tegelfacade er ramme-luftspalte-tegl. Ofte, men måske ikke altid, er luftspalten forsynet med isolering. Har for mig at jeg har læst ngn gng et eller andet sted at min luftspalte var en murertomme da mureren havde brug for lidt fingerplads for at kunne holde og lægge stenene på plads når facaden mures op. En murertomme bør nok kunne være nogenlunde lig med 20 mm.
Disse facader har ventilationssprækker nederst mellem stenene her og der samt hele øverste del op mod tagskægget.
Glem ikke at gnaversikre luftspalten.
En almindelig konstruktion på træskelet-huse med tegelfacade er ramme-luftspalte-tegl. Ofte, men måske ikke altid, er luftspalten forsynet med isolering. Har for mig at jeg har læst ngn gng et eller andet sted at min luftspalte var en murertomme da mureren havde brug for lidt fingerplads for at kunne holde og lægge stenene på plads når facaden mures op. En murertomme bør nok kunne være nogenlunde lig med 20 mm.
Disse facader har ventilationssprækker nederst mellem stenene her og der samt hele øverste del op mod tagskægget.
Klik her for at svare
