Jeg er ved at forberede lidt udendørs trappegjutning, som skal gøres til foråret og har brug for at sikre beton mod frostsprængning.
Sika har et produkt, der hedder Aer og som findes i tre varianter; SikaAer-S, SikaAer-5 og SikaAer15b. Hvilken af disse egner sig til en gjutning af betontrappe udendørs og som laves med en almindelig cementblander.
Alternativt; findes der andre produkter, som vi forbrugere kan købe?

...og, nej! Jeg vil ikke ringe til betonbilen.

Spiller nok ingen rolle. Ser ud til kun at være forskellige ingredienser, men samme funktion.

Held og lykke med at få den rigtige lufthold uden måleudstyr ;)

LLLVäxjö sagde:
...Held og lykke med at få den rette luftmængde uden måleudstyr ;)
Aha! Det er altså følsomt. Må tænke lidt mere over det så.

Johan Gunverth sagde:
Aha! Det er altså følsomt. Må lige tænke lidt mere over det.
Det er følsomt men sikkert ikke helt umuligt. Kom til at tænke på en ting, vi som arbejder med beton bruger luftindholdsmålere, men for den glade hjemmeblander ville det måske være tilstrækkeligt nøjagtigt, hvis man vejede betonen før og efter tilsætningen.

Typ: man blander til den rette konsistens, fylder en beholder, vejer beholderen, og derefter i med tilsætningen i blanderen, blander passende, fylder beholderen på ny, som forhåbentlig vejer ca. 5 % mindre :)

Så har du i hvert fald noget at gå efter. Et problem er dog, at luftindholdet stiger med øget blandetid, hvilket besværliggør det lidt.

Er der nogen, der har erfaring med at blande beton med luft derhjemme?

Senest redigeret:
Betonen svulmer altså mærkbart. Stoppes luftdanelsen når betonen "stopper," dvs. ikke blandes mere?

Problemet med betonbil er, at det er en så pokkers lille mængde, og det derfor føles unødvendigt dyrt. Det er med andre ord ikke dumsnålhed, der styrer det. :D
Jeg har ellers både Ballast og Maxit ret tæt på. Måske skal jeg køre derhen og hente færdigblandet i stedet....

Johan Gunverth sagde:
Betonen svulmer altså mærkbart. Stopper luftdannelsen når betonen "standser", dvs. ikke blandes mere?

Problemet med betonbil er, at det er en så himla lille mængde, og det derfor føles unødvendigt dyrt. Det er med andre ord ikke dumsnålhed, der styrer det. :D
Jeg har ellers både Ballast og Maxit ret tæt på. Måske skal jeg tage derhen og hente færdigblandet i stedet....
Tror ikke den kan øge efter blanding.

Hvor nødvendigt er det at have luft i en trappe da? Har selv ingen større styr på det.... Måske til en vis grad kan kompenseres med højere kvalisort i stedet?

LLLVäxjö sagde:
...
Hvor nødvendigt er det at have luft i en trappe så? Har selv ingen større forstand på det.... Måske til en vis grad kan man kompensere med højere kvalitetsmaterialer i stedet?
Det er det jeg spørger mig selv også. Fik lidt meninger om at man bør have det, men samtidig ser jeg trappe som farfar lavede i 50'erne, som stadig er hele og flotte. Han har bare brugt almindeligt egenblandet beton. Lidt "federe" dog, som han siger. Det burde betyde en større andel cement.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.