Ifølge gulvvarmeproducenten skal gulvvarmen lægges i spredt panel 28 x 120. Lød godt tænkte jeg, indtil jeg indså, at det ikke var det nemmeste at skaffe. Sporplader er for dyre, så det er spredt, der gælder. Hvor finder man dette, eller findes der en anden type træ, der fungerer?

Ola78
Der er 28*120, har du et velassorteret trælast i nærheden, burde de have det hjemme. Har du et Beijer byggmarked i nærheden, så har de 28*120.

Tak for svaret! Tjekkede med Beijer men der var det bestillingsvare. Måske må det blive sådan.

Skal du have glesen som bærende eller lægger du den på et eksisterende gulv?

Mikael_L
Er det meningen, at der skal være 120 mellem slyngerne da?
Skulle man ikke kunne sætte dobbelt 28x70 = 140mm da. Det bliver en smule mere spredt, men det burde ikke mærkes så meget, kan man mene ...

jeg har lagt al min gulvvarme i 28x70. Forskyd hele rummet med xx mm (xx=bredden på plade+slange) mellem hver forspænding og læg et antal kortlingar i hver ende under forspændingen. Derefter planlægger du, hvordan du vil have slangerne og saver bøjninger op med stiksaven og fastgør derefter de løse forspændinger ved hjælp af kortlingar som ligger under. Derefter plader og slange og på dette gulvgips. Det bliver solidt som bare pokker. Ingen grund til at bestille special 120x28.

Dejligt med nogen som har testet i virkeligheden. Så bliver det nok 28 x 70. Det er jo betydeligt billigere også. Det viste sig at være dyrt at specialbestille, da trælasten ikke havde så hyppige leverancer nu om vinteren. Skal købe lidt hjem og teste først.

Pointen med 120mm gles til 20mm rør er, at man lægger disse med 30mm mellemrum over hele gulvet. Så bliver det den rette cc-afstand på rørene. Med smallere gles har man to mål at holde styr på.

I øvrigt er 22x120 en dimension, der findes overalt. Det kan også fungere, men afhænger lidt af gulvkonstruktionen. Ligger reglerne på cc30 fungerer det fremragende.

• Synes
hellohello
  • Laddar…
Ifølge gulvvarmeproducenten fungerer det med 28 x 70 eller 28 x 120. Med 3 stk 28 x 70 mellem rørslyngerne bliver der nogle cm mindre træ imellem sammenlignet med 2 stk 28 x 120, men det har måske ingen betydning. Det ville være fantastisk, hvis det som I siger gik lige så godt med 28 x 70, da det er "noget" mere standard blandt tømmer.

Hvad har du for afstand mellem bjælkerne, og hvad skal du have for overgulv?

cc600 mellem bjælkerne og ifølge tegning mindst 14mm parket lagt på tværs af spær. Udover i badeværelset, hvor det bliver cc300 og gulvspån.

Mikael_L
Du skal have plader også?
Hvor brede er de?

De er 270mm brede om jeg ikke tager fejl. Thermotech til 17mm slange som skal ligge cc300 mellem slyngerne.

Mikael_L
Med 4 stk 28x70 ved siden af hinanden får du 280 mm.
Så bliver sløjfens cc-mål ca. 310 mm, og pladerne får 40 mm mellemrum mellem hinanden, undrer om det forstyrrer resultatet meget?

Nej det måske er bedre. Men jeg tænkte, at man ville have nogle mm mellemrum mellem glesen, så det ikke kan blive nogen knirken der, hvis det bevæger sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.