Skal bræddebeklæde en gammel garage bygget af betonblokke. Skal lave skelet på 45 mm med isolering imellem. Bankede pudset ned i dag, hvilket var omtrent som at trække tapet ned. Skal også indrette indersiden senere.

Jeg opdagede, at fugerne var løse næsten overalt. De øverste blokke, dem som ikke bærer noget, sad så løst, at jeg kunne rokke ved flere af dem. Kan dette medføre et problem, og skal dette udbedres på en eller anden måde, inden jeg sætter brædder på?

Jeg så også, at der over alle åbningerne var indmuret en betonbjælke som aflastning. Over et vindue var bjælken ordentligt revnet. Er dette noget, jeg skal bekymre mig over? Hvad kan jeg gøre for at forstærke aflastningen, hvis det er nødvendigt?

• Gammelt garage af betonblokke med afskallet puds, vindue under en revnet betonbjælke, klar til renovering med ny bræddebeklædning.
  • Gammelt garage med eksponeret betongblokvæg over et vindue. Betongbalk over vinduet viser sprækker, hvilket kunne være et strukturelt problem.
Jeg har søgt på nettet men finder intet om, hvor alvorligt det er med løse blokke og revner i dem. Ville virkelig sætte pris på, hvis nogen, der ved lidt om dette, kunne kommentere.

Jeg fandt i dag mindst 1 løs blok et stykke oppe på gavlvæggen omtrent i midten.

Virkelig ingen der kan og vil svare?

S
kan du lave en lille skitse over, hvor de løse er placeret

Hej der ,-)

Tror ikke du behøver at bekymre dig så meget over åbne sprækker eller løse blokke, sandsynligvis er mørtlen "udvasket" så næsten alt bindemiddelet er drænet væk, med 100-vis af opfugtninger hvor kalk og cement har fulgt med vandet.

Det absolut mest seriøse, ville være at teste hvor porøs fugen er generelt, er den katastrofalt så krads delvist ud og fug ny, derefter er det bare at fortsætte.
Ellers fungerer det sandsynligvis også med at pudse med A-mørtel på en ren overflade, typisk "slemme" på 2-3 mm så det bliver vand- og vindtæt, og derefter kotle på og gøre som du har tænkt.
Føler du dig usikker, kan du pudse en armering ind i form af net i glasfiber eller galvaniseret.

Holdbarheden, skyldes jo mest vægten ovenfra......og den tror jeg ikke er et problem.

MvH Jawen

SBH sagde:
kan du göra liten skiss vart dom lösa är placerade
Mja, nu husker jeg ikke præcist. Men det er i hvert fald de sten, der ligger på samme niveau som det støbte hvælv. Det er jo mindre sten, og der er ikke noget bærende på dem. Så er der nogle enkelte blokke på den ene gavlvæg.

jawen sagde:
Hej där ,-)

Tror ikke du behøver bekymre dig så meget over åbne revner eller løse blokke, sandsynligvis er mørtlen "udvandet" så næsten alle bindemidler er drænet væk, med 100-vis af opfugtninger hvor kalk og cement har fulgt med vandet.

Det absolut mest seriøse, ville være at teste hvor porøs fugen er generelt, er den katastrofal så krads ud delvist og fug på ny, derefter er det bare at fortsætte.
Ellers fungerer det sandsynligvis også ved at pudse med A-mørtel på en ren overflade, typ "slam på" 2-3 mm så det bliver vand- og vindtæt, og derefter fortsætte som du havde planlagt.
Føler du dig usikker, kan du pudse ind en armering i form af net i glasfiber eller galvaniseret.

Holdfastheden, er jo mest tyngden oppefra... og den tror jeg ikke er et problem.

MvH Jawen
Du mener, at hvis jeg pudsede på hele overfladen, ville det holde blokkene sammen? Hm, ret meget arbejde for noget, man ikke ser senere... Jeg har ikke så stor erfaring med at pudse. Kan jeg "spartle" på dette? Når man ser, hvordan man SKAL pudse, er det jo vældig meget arbejde.

Ville dette forstærke huset nævneværdigt? Jeg hælder mest til at lade det være og sætte en ny facade op. Det, jeg er mest bekymret over, er den aflastende sten over vinduesåbningen, som har gennemgående revner.

Hvis jeg havde gjort dette for mig selv, ville jeg have gjort det sådan her:
Hakket al puds ned
skrabet fugerne så meget som nødvendigt
vandet det hele
spikret pudsnet
grundet og fyldt fugerne med en blanding af B og C-mørtel
glatpudset med C-mørtel
malet med silikatmaling

At bare spartle lidt gør ingen gavn overhovedet, mener jeg, det falder af, når du alligevel spikrer facaden på.

Ok. Men hvis du havde bestemt dig for at sømme på træfacade, hvordan ville du så have gjort?

Bare spiket. Men det er jo ikke så let at få søm til at sidde fast i de sten, det plejer at sidde bedre, hvis man tager lange galvaniserede søm og slår i halvdelen, så bøjer man dem lidt og slår resten i.
Du kan jo have brug for afstandsstykker for at få væggen lige.

Du mener at hvis jeg pudsede på hele overfladen, ville det holde blokkene sammen? Hm, ret meget arbejde for noget man ikke ser bagefter.... Jeg har ikke så stor erfaring med at pudse. Kan jeg "spartle" på dette? Når man ser, hvordan man SKAL pudse, så er det jo en hel del arbejde.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja Du cederbusch, sådan er det her i livet, hvis man vil gjøre tingene på den rigtige måde, men det er omtrent ligesom om det kan betale sig at vaske sig, når man alligevel bliver beskidt igen. At pudse en sådan lille bygning er ret enkelt, = træk mørtelen op med skånskan.

Men at finde/gætte sig frem til fejlen med de løse blokke, bliver nok umuligt, blokkene er måske vendt på hovedet, man har måske blandet mørtelen med gammelt gips eller sandspartel, blandet med saltvand osv., men sandsynligvis har man ikke gjort blokkene våde i forbindelse med murværket = uvidenhed.

Selvfølgelig, men nogle gange gør nogle tingene på den "rette måde" unødvendigt også. Jeg vil bare sikre mig, at øjeblikket med at pudse virkelig er nødvendigt, eftersom jeg skal beklæde facaden. Hvis den nye puds kun indebærer en marginal forbedring, så føles det jo som en masse arbejde til ingen nytte.

Som det føles nu, så bliver det enten ikke gjort noget som helst og bare sætte regler og sømme nyt panel på, eller også pudser jeg ind armering som jawen skriver ovenfor, og så sætter jeg regler på.

undrer om det er så passende at sømme i blokkene, du vil nok forstyrre deres placering, så flere falder af, bedre i så fald at bore og plugge for skrue. Puds kan du gøre på indersiden. Bygningen, stilen ser ellers flot ud, så hvorfor ikke lægge lidt arbejde i den. Puds indersiden når du er færdig med ydersiden.

Now wir snakker. :) Ja indersiden skal jeg pudse, havde jeg tænkt. Gerne lidt sådan "grov" følelse som jeg fik til i kælderen. Men da brugte jeg en reparationsmørtel tror jeg det var. Blandede bare i lidt mere vand, så jeg kunne spartle det på og glatte ud med en fugtig svamp. Men det måske være en idé at forsøge at pudse lidt armering for sikkerheden skyld.

Ja, den er ganske hyggelig! Tak fordi du siger det. Og udsigten er ikke til at stå for, man må betænke, at det her er Närke! :)

Bore og plug får det nok blive. Tager lidt mere tid, men what the hell.... Som du skrev, ingen stor overflade egentlig.

S
skal du sætte træfacade på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.