Hej,

Jeg har en halvslidt kælderplads med nogle revner og en diskret "bump" i gulvet omkring et afløbsbrønd. Det hele ser dog ikke ud til at være på vej til at bryde sammen på kort sigt, og alle revnerne ser tilforladeligt gamle ud, uden niveauforskydninger i gulvet. Jeg tror mest, det drejer sig om spor efter opbrydning og udskiftning af afløbsstamme i gulv.

Nu tænkte jeg at placere et tårn med vaskemaskine og tørretumbler i nærheden af gulvafløbet. Da det hælder omkring 4-6 cm/m, og da gulvet ser ud som det gør, besluttede jeg mig for at støbe en plade på ca. 65 x 65 cm under maskinerne. Jeg ville begrænse det hele, så det ikke skulle udvikle sig til en fuldskala gulvrenovering. Det var desuden min første betonstøbning, og jeg ville starte med noget enkelt. Derfor lagde jeg tynd plast på gulvet og støbte en armeret plade med tykkelse ca. 3-5 cm ovenpå plasten.

Pladen blev fremragende. Da den er støbt på stedet, passer den selvfølgelig perfekt i de små ujævnheder, der findes i gulvet under. Kældergulvet er olieret med Jotun betonolie. Pladen fik en behandling med olie i bunden (ikke på oversiden endnu, den skal nok hærde lidt længere), og gulvet under pladen blev olieret. Derefter placerede jeg den nysoljede plade vådt i vådt på gulvet, mod en væg måske skal nævnes også. Perfekt pasform. "Rock solid". Helmæt.

Helmæt lige indtil nu, da jeg er begyndt at spekulere på, om der er risiko for, at pladen begynder at krybe væk langs afløbsfaldet, når vaskemaskinen centrifugerer. For at fastgøre det burde det være nok med nogle boreshuller og nogle rustfrie bolte i passende fastgørelsesmasse (lamineringsepoxy og Hilti kemankargoja findes begge hjemme).

Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen med relevant erfaring kunne kommentere på dette. Hvordan ville I have gjort, boret og fastgjort, eller satset på, at pladen bliver liggende stille?

Mvh, Erik E

Min løsning havde været at fræse overfladen på det eksisterende gulv væk for at få mere greb, bore lidt armering ned og støbe mindst 5 cm beton. Derefter ville jeg have påført Jotun-olien, men den kræver helt tør beton, så man må vente en måned eller så.

Din plade som er 65x65 spreder ikke lasten så meget mere end hvad vaskemaskinens 60x60 gør, så den kunne måske have været større. Er din plade armeret?

Har du lagt pladen vådt i vådt, så vil den blive liggende, vaskemaskinen er jo ikke boltet fast og den står bare PÅ underlaget uden at bevæge sig. Moderne maskiner (endda vores 20 år gamle Miele) tilpasser centrifugeringen så det ikke ryster så meget.

Din bekymring er nok ubegrundet, jeg ville lægge større bekymring på andre ting i konstruktionen.

Protte

Senest redigeret:
Hej og tak for svaret. At gå løs på underlaget med bilning eller slibning var ikke en mulighed for mig. Det ville have været en indgang til en totalrenovering af den revnede del af gulvet, hvilket jeg har besluttet mig for at afstå fra.

Jeg tænker nok at stille maskinerne op på pladen og se hvordan det går. Mine overvejelser opstod af det faktum, at pladen er støbt med fald. Den er dermed kileformet, og ligger i en nedadgående bakke som lerjord i en skredskråning omtrent. Vaskemaskinen er ret rolig, Miele den også, og den plejer ikke at vandre rundt på plant underlag. Derimod frygter jeg altså, at vibrationerne kan få pladen til at flytte sig i faldets retning.

Vi får se hvordan det går. Hvis jeg ikke skriver noget andet her, så er det gået godt.

Hilsner, Erik E

Bilningen i dette tilfælde var 1 mm, bare for at få fjerne jotunet og støbehuden.
Det kan gøres med biltemas mejselhammer.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.