Vi bytter panel på vores fritstående kold garage. Tidligere var det notet.
Dog har vi valgt at vælge løskantpanel efter jeg har talt med forskellige folk.

Nu hvor vi er begyndt at skifte panel (får hjælp af udenforstående) kom en ekstern tømrer, der skal skifte på naboens garage. Han kiggede på vores nye panel og sagde noget i stil med, at sådan kan man ikke gøre, dvs. det skal være notet yderpanel. Dels af økonomiske grunde. Selv fik jeg en rigtig god pris på 22x120 panel, som jeg ikke kan få billigere notet.

Men jo mere jeg læser, er det i dag en ret almindelig teknik (her i Sverige) at bruge løskantpanel med 20mm overligger.
ELLER er det forkert at skifte fra notet til løskantpanel.

Ret mig hvis jeg tager fejl.
Selv blev jeg konfus af denne tankegang...

Det er vel ikke helt forkert, det ser godt ud og findes jo på hundredtusindvis af bygninger. Jeg antager, at du mener stående panel, da det ikke er passende med lockpanel som liggende.

Er det stående panel, så forstår jeg ikke snedkerens påstand.
Du må beskrive eller tage et billede af er panel, hvordan arbejdet er gjort.

MultiMan
Liggende lockpanel har jeg aldrig set. Er der vel ingen, der gør det? Det vil jo lække som en si.

Du må nok ikke ændre uden byggetilladelse. Det kan være det han hentyder til.

Jo, det er stående lockpanel. Jeg har endnu ikke mødt denne snedker personligt, så jeg har ikke hørt hans personlige ord. Men han havde været rigtig fræk i snakken, jeg mistænker, han havde ønsket at lave også min garage.

Byggetilladelse er vel hver kommune, der bestemmer, om det er nødvendigt med byggetilladelse?
Jeg har hørt om dette (dog ikke direkte med kommunen), og de svar, jeg har fået, er, at de ikke tidligere har bekymret sig om facaden i kommunen (mindre kommune, på landet).

Men snedkeren havde ikke nævnt dette, det var rent økonomisk.
Som sagt, når jeg møder ham, må jeg tjekke med ham personligt...

Tak for svarene :)

hmm kiggede på Boverkets hjemmeside netop over Bygglov..

står bl.a. over facadeændringer:
Men du må ikke ændre bygningens eller områdets karakter meget, for så kræves der byggetilladelse.
Den eksisterende spontede væg minder om den nye overliggende panel, dvs. ingen større forskel på områdets karakter, MEN dette er som sagt en vurderingsspørgsmål. Skal undersøge det ordentligt med kommunen inden for meget sker...

Dette står på Boverkets hjemmeside:

Når du ikke behøver byggetilladelse

Der er visse undtagelser fra kravet om byggetilladelse, hvis du har et en- eller et dobbelthus. Du kan få lov til at bygge terrasser, mure, plankeværk, skærmtag, skur, tilbygninger og udhuse uden byggetilladelse. Du kan også få lov til at lave facadeændringer uden tilladelse.

Facadeændringer
Du må uden byggetilladelse male om, skifte facadebeklædning eller udskifte tagdækningsmateriale. Men du må ikke ændre bygningens eller områdets karakter meget, for så kræves der byggetilladelse. Bygningsudvalget kan svare på, om det du vil gøre kræver byggetilladelse.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.