Vi overvejede at udskifte vores slidte og dårligt savede loftlister. Men jo mere jeg læser om det, desto mere indser jeg, at det ikke kun er at sætte nye loftlister op, det er åbenbart også forbundet med meget frustration, savning af vinkler og en 10-årig uddannelse i matematik / vinkler.
Men samtidig, vi har købt huset med viljen til at turde og gøre ting selv i form af renovering osv. Så mit spørgsmål er, hvis man nu kaster sig ud i det der dødsdømte projekt at skifte lister, vil disse værktøjer fjerne frustrationen i projektet og faktisk gøre det sjovt. Fungerer de som tænkt og er en god hjælpende hånd?
Her på byggahus findes der et hjælpemiddel, der skal gøre savning af vinkel lettere:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Men i beskrivelsen står der, at den saver i præcist 45 grader, når jeg læser om andre, der har kastet sig ud i dette, er det et af problemerne, at vinklen i hjørnet næsten aldrig er præcis. Er der nogen, der har testet denne og kan give en udtalelse om, at det fungerer godt?
Der findes også et værktøj, der hedder Onecut, som virker interessant, er der nogen, der har testet dette, gør det listekapningen til en fornøjelse?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000
Hvad tilføjer det ud over en almindelig smigvinkel?
Men samtidig, vi har købt huset med viljen til at turde og gøre ting selv i form af renovering osv. Så mit spørgsmål er, hvis man nu kaster sig ud i det der dødsdømte projekt at skifte lister, vil disse værktøjer fjerne frustrationen i projektet og faktisk gøre det sjovt. Fungerer de som tænkt og er en god hjælpende hånd?
Her på byggahus findes der et hjælpemiddel, der skal gøre savning af vinkel lettere:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Men i beskrivelsen står der, at den saver i præcist 45 grader, når jeg læser om andre, der har kastet sig ud i dette, er det et af problemerne, at vinklen i hjørnet næsten aldrig er præcis. Er der nogen, der har testet denne og kan give en udtalelse om, at det fungerer godt?
Der findes også et værktøj, der hedder Onecut, som virker interessant, er der nogen, der har testet dette, gør det listekapningen til en fornøjelse?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000
Hvad tilføjer det ud over en almindelig smigvinkel?
Jeg plejer mest at arbejde med test-stykker. Jeg gemmer mange spildstykker som er 2-3 dm lange og tester først.
Det er ret vigtigt at have en god sav. Jeg har en billig Scheppach, som er robust og fungerer godt til grovere ting, men når det kommer til finsnedkeri, giver den meget hovedpine. Halvdårlig justering, en klinge der slår og ikke rigtig linjerer gør, at snittene nogle gange også bliver bananformede. Det bliver nok en ny sav af bedre kvalitet næste gang jeg skal arbejde med lister.
Det er ret vigtigt at have en god sav. Jeg har en billig Scheppach, som er robust og fungerer godt til grovere ting, men når det kommer til finsnedkeri, giver den meget hovedpine. Halvdårlig justering, en klinge der slår og ikke rigtig linjerer gør, at snittene nogle gange også bliver bananformede. Det bliver nok en ny sav af bedre kvalitet næste gang jeg skal arbejde med lister.
Du kommer langt med en almindelig kap-/geringssav, der ikke er alt for ustabil, det er vigtigt, at du skaffer en savklinge, der er beregnet til fine snit for at få et godt resultat. At bruge teststykker, som @Stuff skriver om, er et godt tip. Lav et par stykker til indre og ydre hjørner, så undgår du at blive forvirret hver gang omkring, hvordan du skal lægge snittet.
Hellere en god manuel geringssav end en billig kap-/geringssav.
Hvis du skal male listerne, kan du også skjule ufuldkommenheder med lidt malerfuge, og du vil stadig få et perfekt resultat.
Hellere en god manuel geringssav end en billig kap-/geringssav.
Hvis du skal male listerne, kan du også skjule ufuldkommenheder med lidt malerfuge, og du vil stadig få et perfekt resultat.
Enkelt tænkt... bordet er loft og anslaget er væg. Lægger du listen, så er det bare at kappe fx 45° hvis væggen er 90°.
Yderhjørne. Vinkle fra det stykke som skal monteres.
Inderhjørne. Vinkle mod det stykke som skal monteres.
Yderhjørne. Vinkle fra det stykke som skal monteres.
Inderhjørne. Vinkle mod det stykke som skal monteres.
Går ordne det meste med latex, hvis det går galt.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20200227_221207-jpg.387271
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20200227_221207-jpg.387271
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 911 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,911 indlæg
Der er jo denne sjove tingest, som man også kan få hjælp af: https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Har ikke selv prøvet den, men den ser spændende ud.
Har ikke selv prøvet den, men den ser spændende ud.
Nøjes ikke med kun kappede lister. Lær at forvokse dem, så bliver det endnu bedre. En figursav og en skarp morakniv er, hvad der behøves udover en geringssav. Udover lidt mere tid da...
Klik her for at svare