Hej!
Vi er meget interesserede i at købe en lækker stor penthouselejlighed i Vasastan i Stockholm inden for et par år. Vi kan godt lide, hvordan de ser ud, synlige bjælker, mange har pejs. De har mange fordele.

En ting vi spekulerer på, som kan blive afgørende for os, er... varme om sommeren?

Mange af dem er jo bygget lige under bliktaget. Hvad betyder det? Er det noget vi skal/kan inspicere omkring dette? Eller bliver alle penthouselejligheder brandvarme om sommeren? Sol på sort plade?

Det afhænger helt af, hvor godt huset er isoleret.

Med dårlig isolering bliver det koldt om vinteren og varmt om sommeren.

Så forsøg at finde ud af, hvordan og måske hvornår isoleringen er udført.

• Synes
Globetrot
  • Laddar…
Ja, er det ikke mere eller mindre standard med et lag isolering? Er det ikke vigtigt med en smule luft - hulrum med ventilation. Se billede på eksempel af loftetage til salg nu. Jeg antager, at man vil se detaljer på tagkonstruktionen.

• Tværsnit af vindsvåning med detaljeret tagkonstruktion, viser isoleringslag og ventilationsrum. Tegning skala 1:100.
…sådanne godt isolerede pladetage uden ventilation, bliver de ikke meget varme?

• Oventileret plåttak lagd i skikt med isolering och stödstrukturer, material fra ISOVER, visad i tværsnitt.
Er der nogen, der ved, hvordan disse tage i Vasastan plejer at være konstrueret?

Nyere vinduer har oftest bedre isolering end ældre. Prøv at finde en med A/C, så er du safe.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Nyere tage har oftest bedre isolering end ældre. Prøv at finde en med A/C så er du safe.
Mmmn…ved du om man sandsynligvis byggede dem om, da man indrettede dem? Tænker at mange brf i Vasastan er fra 1800-tallet, men de fleste loftlejligheder formodentlig fra 90'erne og frem….

Nyere loft har oftest bedre isolering end ældre. Prøv at finde en med A/C så er du safe.
Ja, vi har tænkt det. Det virker dog usædvanligt. At sætte en AC i form af varmepumpe påvirker sikkert facaden på disse fine århundredeskifte andelsboliger … gætter jeg. Er der nogen, der har en anden erfaring?

BirgitS
Globetrot Globetrot sagde:
Ja, vi har tænkt det. Det virker usædvanligt dog. At sætte en AC i form af luftvarmepumpen er sikkert en påvirkning på facade som man ikke må gøre på disse fine århundredeskifte brf … gætter jeg. Nogen som har anden erfaring?
Lyden fra en AC er nok oftest forstyrrende for naboer og sådan noget som er uden for facaden ligger normalt inden for foreningens ansvarsområde. To grunde til hvorfor folk ikke plejer at få lov at sætte op AC.

Ja, vi har tænkt det. Det virker usædvanligt dog. At sætte en AC i form af luftvarmepumpen er sikkert en påvirkning på facade som man ikke må gøre på disse fine århundredeskiftet brf … gætter jeg. Nogen som har anden erfaring?
Jeg har set nyproduktioner af loftsboliger som sætter A/C på taget, lader næppe forstyrre naboer.

pjgb pjgb sagde:
@Noramasen har nok styr på det.
Det der er for mig desværre helt umuligt at generelt svare på, da der er så mange faktorer, der spiller ind.
Eksempelvis:
  • Hvordan ser det ud med opvarmning nu?
  • Kommende tænkelig opvarmning?
  • Konstruktion i gulv eller etage nedenunder?
  • Hvad er det for en konstruktion på ydertaget?
  • Tagspærkonstruktion?
  • Tilstødende loftsrum?
  • Tilladelse rent faktisk til at lave en ændring i så omfattende grad fra berørte parter.
Bare et udvalg af hvad der er spørgsmålstegn.
Det bedste er at tage kontakt med en passende konsulent, når man først har fundet det objekt, der tillader ændringen.

• Synes
pjgb og 1 anden
  • Laddar…
Noramasen Noramasen sagde:
Det der er for mig desværre helt umuligt at svare generelt på, da der er så mange faktorer der spiller ind.
Eksempelvis:
  • Hvordan ser det ud med opvarmning nu?
  • Kommende tænkelig opvarmning?
  • Konstruktion i gulv eller etagen nedenunder?
  • Hvad er det for en konstruktion på ydertaget?
  • Tagkonstruktion?
  • Tilhørende loftsrum?
  • Tilladelse rent faktisk at lave en ændring i så omfattende grad fra berørte parter.
Bare et udvalg af, hvad der er spørgsmålstegn.
Det bedste er at tage kontakt med en passende konsulent, når man har fundet objektet, der tillader ændringen.
Hvilken type konsulent kan man hyre? Typisk en besigtigelsesmand?

Jeg har set nyproduktioner af loftslejligheder som sætter A/C på taget, lærer næppe forstyrre naboer.
Mmm...ja, måske. I Vasastan sandsynligvis ualmindeligt.

Hvilken type konsulent kan man ansætte? Typ inspektionsmand?
Det der er så omfattende, at i det mindste en bygningsingeniør, der især har viden om ældre konstruktioner, der skal tilpasses ny komfort.
Findes der ligefrem et objekt i tankerne?
Jeg mistænker, at millionerne begynder at rulle allerede i prospekteringen😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.