D09
Skal købe lidt taggips på vej hjem i dag.

tænkte små plader for enkelhedens skyld :)

Når jeg kigger rundt, ser det ud til, at gipsen har målene 60x120.

Mine "reglar" (28x70) ligger på cc45.

Har jeg rodet det til, eller findes der 90 cm bred gips?

cc30 er standard for tag. Skal du spartle samlinger eller ej? Hvis du skal spartle samlinger, kan du bruge almindelige plader med 90 bredde, lidt mere besværligt at få op, men færre samlinger...

D09
Ved ikke med hensyn til spartlingen, overvejer at sætte en motivtapet op :)

Med en vis risiko for at jeg er uindviet, men er der noget specielt loftgips? Normalt (væg)gips findes jo i 120x250 og 90x250 (og også længere).

Men du måske skal have sådan noget gips med fasning, så man slipper for at spartle samlingerne? Tror at det eventuelt kaldes gipsplank.

Uanset synes jeg det er pænere med glatte lofter, men det er jo mere arbejde selvfølgelig. Så tror jeg man plejer at lægte på cc30 i loftet.

D09
Fasning ville have været fint, men så må man tage væggips i værste fald...

Alligevel var det en snedker, der hjalp mig op med reglarne :/

D09
Det blev 90x240 gips
Tungt som satan ha ha

Rum med monteret gipsloft, LED-lys og en stor Hargassner enhed ved siden af hvide fliser.

Nu til et dumt spørgsmål 😉

Hvis jeg monterer gipslag nr2, fungerer det at vælge 60x120 loftgips og skrue på?

Alle skruer vil jo ikke ramme en regel. Kun ca. 1 skrue række.

Er dette dømt til at mislykkes?

Du burde jo have brugt cc30 på reglerne. Tror ikke, det bliver så godt med kun en række i gipsen.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
Stefan N sagde:
Du burde jo have kørt cc30 på reglerne. Tror ikke det bliver så godt med bare en række i gipsen.
Så sandt :) den eneste grund til cc45 var, at tømreren, der hjalp mig/ byttede tjenester, monterede dem.. Havde ikke en tanke på rigtig cc da ha ha

Det indser jeg nu 😁😁😁 he he

Præcisere min tåbelighed ;)
Det bliver 3 rækker skruer, men kun 1 i regel, men det hænger I med på :)

Skruen, der kommer i gipsen ( gips + gips ) kan man ikke regne med antager jeg

Du vil ikke engang kunne stramme skruerne ordentligt med kun gips bagved. Skal du have dobbelte plader, skal det være samme slags, som sættes med forskudte samlinger, dvs. begynd med en, der er 45 cm bred.

• Synes
D09
  • Laddar…
Skulle gerne påstå, at det er dømt til at mislykkes, det trækker ikke i dit første lag gips. Personligt havde jeg desuden valgt pladeregel i dit kedelrum, hvor jeg regner med, at det til tider kan blive ret varmt - træet lever og vil måske bevæge sig med eventuelle revner til følge. Helt muligt, at det holder helt fint desuden, hvis du forskyder gipssamlingerne 45cc. Jeg ville have lagt et ekstra lag med samme gips, men forskyde samlingerne, hvis du nu skal have to lag i netop kedelrummet - Stræber du efter EI60, så skal hvert lag vel tætnes mod vægge med brandsikringsfugemasse? Og ja, 2 plader gips er tilstrækkeligt for at opnå EI60, så du kan undgå brandgips.

Desuden værd at nævne, jeg skulle sænke loftet i en hall på et tidspunkt og hang pladeregel som altid på cc30, købte loftsgips da de var "praktiske" - Men pokker, hvor hård gips!! Det gik ikke at skrue i pladeregel og få skruerne til at gå ind i pladen. Rev lortet ned og hang 90x200 gips som jeg plejer... Man lærer altid noget.

• Synes
D09
  • Laddar…
Eller lim og kør med "gips i gips skrue"

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
Kommer ikke til at klassificere rummet som "pannrum" men vil gøre mit bedste for at sove godt :)

Så det bliver gips på døren, dobbelt i loftet etc men vil bevare det som et teknikrum :)

Det ville være rart om man kunne få op almindeligt loftgips med kanter i hjørnerne som det bare er at spartle skruehuller og derefter male :)

Virker limmet i et rum, der bliver ret varmt, så prøver jeg gerne :)

Vil opsætte med metalprofiler rundt om tanken og isolere. Ca 20cm på siderne og maks mod loftet. Ville I også montere dobbeltgips der?

Dvs indenfor tankens væg (på loftet)

D09 sagde:
Havde været rart, hvis man kunne få sat almindelig loftgips med kanter i hjørnerne, så man kun behøver at spartle skruehuller og så male :)
Med kanter mener du fordybninger? Jeg ville undgå at sætte fordybninger mod væggen - Nu hader jeg at spartle, men jeg oplever, at det er et mareridt at spartle fordybninger mod væggen. Hellere bare spartle skruehullerne og trække en latex mod væggen - Eller som måske i dit tilfælde så BrandFog...

• Synes
D09
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.