I soveværelserne i vores hus fra -58 sidder der noget tyndt pap i loftet. I et af rummene har børnene kastet noget op, så der er kommet to ret synlige huller. Pappen er så "skrøbelig", så da jeg bare skulle mærke på det, blev der et til hul!! 😳 Der er træplanker nedenunder kan jeg se. Kan man bare rive det der ned og så male træplankerne og have det som loft?
Det jeg tænker på er, at pappen (hvis det nu er en slags pap) er fastgjort med søm og måske limet tre steder fra den ene side til den anden ca. 1 dm bredt. Hvordan bliver det så?

Spændpaplofterne plejer at være sømmet bag loftlisten meget tæt langs alle kanter.

Spænpaploft spikret tæt bag loftlisten på alle kanter over et mønstret tapet.

Ja jeg har ikke taget ned loftlisterne endnu men de sidder sikkert sådan her også. Men også altså direkte over hele loftet på tre steder. Ved ikke hvordan det bliver der, hvis man forsøger at rive ned? Om det er nemt at trække sømmene ud uden at lave grimme mærker i plankerne under.. Om de nu overhovedet kan bruges som loft eller om man skal have noget andet på? Det er måske ikke engang pænt 😜

Luk hullerne, bus nemt.

Rengør rundt om hullerne med en form for malerrens.
Riv (ikke klip da det giver skarpe kanter) stykker af avis, vælg dele uden tryksværte.
Våd stykkerne med tapetklister og placér dem over hullerne.
Lad tørre
Mal stykkerne 4-5 gange så de bliver hvide.
Mal hele loftet.
Brug oliefarve.

I mit loft var der 35-40 huller fra gardinstænger, ampler mm. Nu er hullerne helt usynlige.

Det lyder jo fantastisk enkelt 😃
Det føles dog som om mit loft er for "skørt".. Det hænger jo desuden ned ca. 5 cm fra loftet, og hvis man så maler, føles det som om det vil sprække, når man ruller på. Jeg kan måske tage fejl, men eftersom det var nok at jeg rørte ved loftet for at der blev hul og det virker så skrøbeligt/tørt på en eller anden måde. Jeg kan jo teste at rulle lidt uden maling for at se, om det holder først?

K
Jeg har hus fra -59 med hvad det ser ud til samme type tag. Samlingerne tværs over rummet er sømmet med meget mange søm, ikke limet mod træet ovenover. Mit tip er at reparere hullerne eller rive ned og sætte gips eller loftplader op. Råsponten bliver nok ikke pæn at male.

Riv ned og mal råsponten!

Cash sagde:
Riv ned og mal råsponten!

Har du gjort det, og bliver det godt? Tænker, hvis der er en masse sprækker eller noget?

Eftersom brædderne oven over pappen ikke er tænkt til at skulle ses, kan de være grimt lavet med sprækker, samlinger og splinter, men det behøver ikke være sådan.

Hvis taget ikke kan repareres som du har fået tips om ovenfor, er der også muligheden for at papspænde taget om igen. Altså sætte ny lignende pap op igen. Det er billigere, enklere og hurtigere end at sætte gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.