Hej!

Jeg skal sætte et savværk op og har støbt en lille plade til det på 1,5x17 meter.

Planen i fremtiden er at bygge et hus over saven, hvis det fungerer godt.

Huset bliver ca. 6x20 meter er tanken, men der kommer til at være lidt vægge, måske kun en gavl og eventuelt nogle meter langs en langside (så man skal kunne tage træ ind og ud).

Huset i fantasien kommer til at ligne en carport, men med sadeltagsstole.

Jeg gætter på, at det kommer til at stå på 8-10 stolper.

Nu til spørgsmålet, hvordan skal man fastgøre disse i jorden for en rimelig sum penge.

Det er kun sand i jorden, hvis det har nogen betydning.

ingen som har nogen ide om hvor meget der kræves for at holde et sådant hus på plads mod vinden?=)

Spontant så tænker jeg, at du skal støbe pæle af en slags. Anvender du støberør og løfter dem en smule, når du fylder dem med beton, så får du en "fod" som forankrer pælen fra at blive løftet, når du genfylder med jord/sand. Betonfundament med en bred bundform for at forhindre løftning efter genfyldning, som vist i bygge- og renoveringsskitser.

Plinte, enten støbe egne eller grave ned færdige.

plintar er jeg inde på...

men spørgsmålet er hvilken størrelse der behøves..

Er stedet meget udsat for vind? Skal den ene langsides stolper fastgøres i pladen, eller skal der være piller rundt om?

Dette kan selvfølgelig beregnes, og der er regler for, hvordan det skal gøres, hvis det skal gøres korrekt, så at sige. Eurocode og EKS skal man kigge på. Vindlast er dog lidt kompliceret at beregne. Den afhænger dels af en referencevindhastighed på stedet, terræn faktorer, formfaktorer for taget osv.

Her er et værktøj til at beregne vindlast ifølge eurocode. Måske kan det give dig en indikation af, hvor mange plinte du har brug for.

https://skyciv.com/wind-load-calculator/

• Synes
Tessytontin
  • Laddar…
eksisterende plade vil være midt i, så huset vil ikke kunne forankres i den.

stedet er ikke særligt udsat for vind egentlig, bortset fra direkte sydfra, hvilket også er den retning den største åbne langside vender mod.

jeg prøvede beregningslinket men forstod egentlig ingenting :D

Omtrent sådan bliver huset i mine tanker..

men forstår ikke alle krumelurer der bliver når man klikker på result...
3D-model af et hus med skråtag, data for længde, bredde og højde vises på skærmen. Strukturtype: EN 1991-1-4 - Canopy Roof.

Du bør kunne få et resulterende vindtryk på taget fra resultatet. Eventuelt er dette opdelt i forskellige zoner.

Hvis vi siger, at du får et negativt vindtryk på 1 kPa mod taget. Taget er ca. 120 m2. Det giver da en løftekraft på 120 kN. Selve bygningen vejer jo en del, som modvirker dette, men hvis vi ser bort fra det og kun beregner på betonen i pillerne. Beton vejer 2400 kg/m3, hvilket giver en tyngde på 24kN/m3. 120/24=5 m3 beton, som du har brug for i pillerne. Denne beregning er dog meget forenklet, men kan give dig en lille idé om, hvad der kan kræves. Jeg ved ærligt talt ikke rigtigt, hvordan man beregner dette, så spørg nogen, der kan.

okay, tak alligevel,

håber nogen anden har denne viden og kan bistå med=)

tror snarere taget bliver 140 kvadrat med tagfoden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.