Det er lidt musen på rebet hos mig lige nu. Det begyndte med en lækage i badeværelset på overetagen, efterfulgt af konstateret lækage i afløbet fra badeværelset på underetagen. Jeg mistænker, at årsagen (delvis?) til lækagen i det øvre badeværelse (tætningslaget) er, at overetagen er fejlbygget og gynger (store bevægelser).

Overetagen er kun halv, dvs. det er en åben løsning med balkon ned til stue/gang. På tværs mellem ydervæggene har man reglet med 195x45 på et spændvidde af ca. 7 meter, uden bærende væg eller bjælke. Det medfører selvfølgelig, at overetagen har sat sig godt til rette, og gynger mærkbart, når man går på balkonen. Det har været et sted i mit hoved, at det på længere sigt skulle udbedres, men i og med dette med badeværelset føler jeg, at det meget pludseligt er blevet "på tide". Det føles klart uheldigt at totalrenovere et badeværelse på en overetage og senere løfte samme. Det virker som lavet for at ødelægge alt, hvad tætningslag hedder.

Så, jeg er jo bare en glad amatør, har ekspertpanelet nogle tips og tricks til, hvordan man gør dette? Eller måske ligefrem nogen, der fraråder at forsøge at løfte?

Min tanke er, at først skal en eller flere søjler mures i krybekælderen for at styrke op gulvet der, hvor jeg senere skal stille bærende stolper/reglar inde på underetagen. Derpå løfte overetagen med donkraft og stempler (hvordan???) og så lægge en limtræs- eller stålbjælke tværs under overetagens bjælkelag. Denne bjælke bliver så ca. 5 meter, da det er afstanden mellem ydervæg og balkonens rækværk. Bjælken vil da hvile på reglar i ydervæg henholdsvis præcis under balkonens rækværk. Det er også muligt at aflaste bjælken halvvejs, da jeg der har en i dag ikke bærende væg, hvor jeg kan forstærke ind med en stolpe.

Til sagen hører, at jeg ikke kan "fælde" bjælken ind i loftet, men den vil skulle blive synlig/bygges ind i kasse under underetagens loft. Med en aflastning/stolpe også på midten af bjælken antager jeg, at man kan gå ned i dimension lidt?

Det er svært at forklare, så jeg vedhæfter et billede, hvor jeg har forsøgt at tegne ind, hvor jeg tænker mig, at bjælken skal være. Bjælken er det røde klat. Jeg har også forsøgt at vise retningsmæssigt, hvordan 195x45 reglarne ligger på overetagen, hvis det ikke fremgik ovenfor, samt markeret med blåt hvor stolpen i balkonkanten skal stå.

En moderne stue med balkon og røde og blå markeringer, der indikerer placering af en planlagt bærende bjælke og stolpe til strukturel forstærkning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.