Jeg har brug for nogle råd og tips vedrørende at udskifte og sænke loftet samt udskifte en skillevæg. Vi starter med loftet.

Loftet Loftet i det aktuelle rum består i dag af huntonitplader (1991). Det, jeg ønsker at gøre, er at sænke loftet for dermed at:
  • Montere halogenspots
  • Skjule kabler
  • Få et glat gipsloft
Min første tanke er at rive det eksisterende loft ned for derefter at montere nye gipsplader. Er dette en kompliceret proces? Når det kommer til gipspladerne, har jeg kigget på to forskellige modeller; Norgips Plan og Gyproc Planum Ergo. Er der nogen bemærkninger til nogen af dem?

Skillevæggen Skillevæggen er i dag gipsbeklædt (dobbelt lag) på stålskelet. Det tilstødende rum er et badeværelse. På denne væg har jeg til hensigt at montere horisontal panel. Jeg vil også trække kabler i væggen. Jeg antager, at det er en temmelig kompliceret proces at rive de eksisterende gipsplader ned. Her har jeg virkelig brug for råd!

Taknemmelig for al hjælp!

Kan fortælle lidt om, hvordan jeg har gjort. Jeg monterede det eksisterende loft med 45x45 cc60. Derefter trak jeg den el, der var nødvendig i loftet, isolerede og på med nye plader. Du skal nok sænke loftet mere, hvis du skal have spots indbyggede. Jeg er ikke så god til at sige, hvilken dybde en spot kræver for brandsikkerhed. Der findes også bokse, man kan montere. Når det gælder væggene, borede jeg nye doseringshuller og fræsede/skårne spor til nye kabelrør. Derefter brugte jeg VP-flex rør, og så på med ny plade udenpå dette.

Kør med 12v spots i loftet eller hvorfor ikke led? De afgiver meget lidt varme og kræver meget lidt indbygningsdybde. Jeg har lige sat 12v spots i loftet, og de krævede 22mm frit bagved, målt fra den del som ligger mod undersiden af loftet, så det er rigeligt med en 28x70 regel og loft ovenpå.

nohope sagde:
Brug 12v spots i loftet eller hvorfor ikke LED? De afgiver meget lidt varme og kræver meget lidt indbygningsdybde. Jeg har lige installeret 12v spots i loftet, og de krævede 22mm fri bagved, målt fra den del, der ligger mod undersiden af loftet, så det er rigeligt med en 28x70 regel og loft på det.
Hvilke spots har du da? Er det 20W møbelspots eller LED? Hvis du har 35W halogen spots, som er mest almindelige til almindelig belysning, kræves der normalt 10-12 cm fri plads til brændbart materiale. Hvis du ikke vil sænke loftet for meget, så indbyg en downlight box delvis i det gamle loft. De findes både runde og firkantede. Sav et hul, som boksen passer i, og tryk den op så langt du har brug for. Tænk dog på, hvis du har en evt. dampspærre mod ydertag, at du ikke laver hul.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.