J
Hej
Planlægger at bygge et loft, ca. 3,2*4 m. Da jeg ikke vil have "stolper" på gulvet, vil bjælkelaget spænde over rummets bredde: 3,2 m.
Er der nogen, der kan give tips om dimensionering/ved hvor jeg finder dimensioneringsregler?
For at få så tyndt et plan som muligt, hvor tæt bør bjælkerne være placeret, og hvad bør jeg bruge for materialer til gulvet?
Det er sikkert godt at lydisolere på en eller anden måde...
Og der er sikkert flere gode spørgsmål, som jeg endnu ikke er kommet på.

/Jonas

Generelt set, jo tættere mellem stolperne jo ​​stivere stolper, men jeg har ikke den rette viden til at beregne det sådan lige ud.

Ved en spændvidde på 3,20 ville jeg ikke bygge tyndere end 45x170 på 300 c/c eller måske 45x195 på 60 c/c. Gulvmateriale vælger du efter smag og behag, men enten gulvbrædder eller gulvspån+overgulv. Mellem bjælkerne lægger du en form for isolering for lydens skyld, typisk mineraluld.

med en spændvidde på 4.20 da, med en ½ etage, hvad bør man have der?
vægslivet vil være 70cm... hvis det nu spiller ind...

swecul sagde:
med en spännvid på 4.20 då, med en ½ våning , vad bör man ha där?
vägglivet kommer vara 70cm... om det nu spelar in...
45x220 har du brug for i det tilfælde, hvis du vil have 60 c/c. Du kan også køre 45x195 på 30 c/c.

Disse dimensioner er altså for at du skal få et stumt og behageligt gulv. Man kan køre betydeligt tyndere uden at det ville briste, men så bliver det gyngende.

skal vægprofilerne også være ekstra kraftige for at kunne bære det hele?

swecul sagde:
måste vægtskinnene være ekstra kraftige også for at kunne bære alt?
Nu følger jeg ikke helt med, hvilke vægskinner mener du? Mener du i ydervæggene på stueetagen?

ja, ydervæggene, det bliver vel gennemgående så stueetagens er de samme som førstesalens?

Jeg følger overhovedet ikke med længere. Skal du bygge et helt hus? Ikke bare hænge i et loft i en eksisterende bygning? Og du siger, at væggeskeletterne skal gå op på overetagen, skal du have to hele etager? Og så undrer du dig over, om væggeskeletterne skal være "ekstra" kraftige for at kunne bære hvad? Gulvbjælkerne til loftet? Nej, ikke ekstra, men de skal være dimensioneret, så de passer til alle kravene, som konstruktionen stiller til dem. Hvad er det, du skal lave for noget..?

jon_h sagde:
Jeg følger overhovedet ikke med længere. Skal du bygge et helt hus? Ikke bare hænge på et loft i en eksisterende bygning? Og du siger, at vægstolperne skal gå op i overetagen, skal du have to hele etager? Og så undrer du dig over, om vægstolperne skal være "ekstra" kraftige for at kunne bære hvad? Gulvbjælkerne til loftet? Nej, ikke ekstra, men de skal være dimensioneret, så de passer til alle krav, som konstruktionen stiller til dem. Hvad er det du skal lave..?
Ha ha ha ha! ;D

du svarede på mit spørgsmål alligevel!
jo jeg skal bygge ud på mit hus og på den udbygning vil jeg have 1½ plan...
men forhøjet vægge på 70 cm, that's it.

Okay.. Sådan. Held og lykke :)

Som vægregels ville jeg bruge 45x195 og som gulvbjælker 45x220. Hvis du ikke ønsker "almindelige" spær, så for at få et godt rum på loftet, ville jeg lægge en limtræsbjælke som ås og 45x195 som tagregler. Hvis du går ind på http://www.svensktlimtra.se/, kan du se, hvilken dimension du skal vælge på limtræsbjælken. Gulvet bør lydisoleres med en form for isolering, som tidligere skrevet i denne tråd. For at undgå kuldeindtrængning isolerer du taget begge veje, hvis du forstår, hvad jeg mener. 195 mm isolering mellem tagstolene, og så sætter du en regel på tværs og isolerer med en tykkelse efter eget ønske (afhængig af hvor du bor). Held og lykke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.