Har en tanke om at skifte gulvlister i størstedelen af huset. Undrer dog hvad man kan gøre for at undgå at materialet trækker sig sammen/krymper? Har skiftet i 2 værelser hidtil, og i princip i hvert hjørne er der kommet en lille sprække efter ca. et halvt år efter at jeg satte listerne. At træ bevæger sig er jo uundgåeligt, men der er måske noget at tænke på for at minimere selve bevægelsen i materialet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Og søm langt nede på listen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
I bruger vel brædstumps tricket når I sætter gulvpanel.
Protte
Protte
Nu ved jeg ikke med sikkerhed, hvad han mente, men et gæt er, at du har en lille bræddestump med dig, så du kan trykke soklen ned ordentligt, inden du sømmer den fast.offlarjon sagde:
Men det, jeg læser i dit første indlæg, er, at det netop er hjørnerne, der åbner sig, ikke en sprække mod gulvet.
Lad listerne ligge inde, som andre har skrevet, og brug lidt trælim, meget mere er der ikke at gøre.
Nej præcis, det er altså ikke afstanden mellem liste-gulv, der er problemet, men som du skriver, at det kryber fra hinanden i hjørnerne, hvor listerne mødes. Men jeg kører med disse tips & tester det simpelthen! Skal i værste fald lægge dem i stuen & tænde op i brændeovnen, så de trækker sig sammen rigtigt inden heheHasse302 sagde:
Nu ved jeg ikke sikkert, hvad han mente, men et gæt er, at du har en lille bræddestump med dig, så du kan trykke soklen ordentligt ned, inden du sømmer den fast.
Men det jeg læser i dit første indlæg er, at det netop er hjørnerne, der åbner sig, ikke en sprække mod gulvet.
Lad listerne ligge inde som andre har skrevet og brug lidt trælim, meget mere er der ikke at gøre.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Som tidligere sagt, så er det det samme med massive trægulve. Træet holder en højere fugtighed, når det har ligget ude på pladslageret, det er først ved normal rumtemperatur, at det når at tørre ordentligt, og så krymper det.
At tørre det ved en brændeovn kan være en dårlig idé, da høj temperatur risikerer at det sprækker. Men den risiko er måske lille for netop lister.
At tørre det ved en brændeovn kan være en dårlig idé, da høj temperatur risikerer at det sprækker. Men den risiko er måske lille for netop lister.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Gerar du indersvinkler? Selvfølgelig bliver der sprække mellem fodlisterne.
Indersvinkler skal du lave stødfor, har du profileret liste må du snitte til enden så den passer mod den andens profil.
Protte
Indersvinkler skal du lave stødfor, har du profileret liste må du snitte til enden så den passer mod den andens profil.
Protte