Hej
Jeg har brug for lidt tips til, hvordan det er muligt at tætne rundt om en skorsten i metal. Skorstenen er helt synlig på overetagen, vi valgte ikke at bygge den ind, da den er placeret i et yderhjørne ved en gang (trangt). Under alle omstændigheder, skorstenen er tætnet mod taget med den metalplade, der blev leveret med skorstenen (Landyvent), en lignende plade blev leveret til at tætne mod gulvet, men det ville ikke se godt ud med en stor metalplade på gulvet.
I dag er der en afstand på ca. 2 cm mellem parkettens endetræ og skorstenen. Spørgsmålet er altså, hvordan man fikser dette på en pæn måde. En træliste ville nok se bedst ud, men hvordan finder man en træliste eller træ-lignende liste til montering rundt om en rund skorsten? Skorstenens diameter er ca. 25 cm.
Tak for innovative tips.
Hilsner,
Håkan
Jeg har brug for lidt tips til, hvordan det er muligt at tætne rundt om en skorsten i metal. Skorstenen er helt synlig på overetagen, vi valgte ikke at bygge den ind, da den er placeret i et yderhjørne ved en gang (trangt). Under alle omstændigheder, skorstenen er tætnet mod taget med den metalplade, der blev leveret med skorstenen (Landyvent), en lignende plade blev leveret til at tætne mod gulvet, men det ville ikke se godt ud med en stor metalplade på gulvet.
I dag er der en afstand på ca. 2 cm mellem parkettens endetræ og skorstenen. Spørgsmålet er altså, hvordan man fikser dette på en pæn måde. En træliste ville nok se bedst ud, men hvordan finder man en træliste eller træ-lignende liste til montering rundt om en rund skorsten? Skorstenens diameter er ca. 25 cm.
Tak for innovative tips.
Hilsner,
Håkan
Endetræ på parketten havde været okay at gå imod ifølge firmaet, der solgte skorstenen. Da vi lagde parketten, troede jeg, der skulle være 2 cm mellemrum. Det virker altså som om, man kan gå imod en kortere strækning? Røret bliver næppe lunkent, selv når vi har fyret fuldt i flere timer.
Jeg vil helst undgå plade.
Jeg vil helst undgå plade.
10 cm gælder bærende konstruktion men så er det til syvende og sidst skorstensfejeren der har beslutningsret. Det kan jo være ret fornuftigt ikke at have træ mod skorstenen overhovedet for den bliver skide varm hvis der opstår skorstensbrand, og det er den fare man skal tage hensyn til, ikke hvor varm eller kølig den bliver ved normal fyring.
/Kent
/Kent
Klik her for at svare