Tænkte støbe to fundamenter på klippegrund for en svævebane. Afstanden mellem fundamenterne, dvs. svævebanens længde bliver omkring 30m.
Jeg havde tænkt at sætte to VKR-rør ned i fundamenterne.
Hvad tror I, der er behov for størrelsen på fundamenterne?
Tykkelse på VKR-rørene?
Tænker at rørene skal stikke op ca. 2,5m fra fundamenterne, så kan jeg svejse beslag på til wiren. Tanken er, at jeg bare armerer og forankrer fundamenterne i klippen, ingen tværstænger eller lignende.
Jeg havde tænkt at sætte to VKR-rør ned i fundamenterne.
Hvad tror I, der er behov for størrelsen på fundamenterne?
Tykkelse på VKR-rørene?
Tænker at rørene skal stikke op ca. 2,5m fra fundamenterne, så kan jeg svejse beslag på til wiren. Tanken er, at jeg bare armerer og forankrer fundamenterne i klippen, ingen tværstænger eller lignende.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg

Er det en korrekt opfattelse?
I så fald er min vurdering, at du har brug for en rigtig saftig VKR....
Hvis man kan fastgøre wiren bag stolpen, reducerer det jo kravene drastisk...
Et tip kan jo være at kigge på, hvordan svævebanerne på legepladser er bygget, og snuppe det lige af....
Jo, kiggede lidt og du har jo udfordringen med en "enkeltfejl", der knækker et fundament, og hvad jeg kan se, så har de fleste en "modhold".D Derbyboy sagde:Tænkte støbe to fundamenter på klippegrund for en svævebane. Afstanden mellem fundamenterne, dvs. svævebanens længde bliver omkring 30m.
Jeg havde tænkt mig at sætte to VKR-rør i fundamenterne.
Hvad tror I, der er behov for i forhold til størrelse på fundamenterne?
Tykkelse på VKR-rørene?
Tænker at rørene skal stikke op ca. 2,5m fra fundamenterne, så kan jeg svejse fast beslag til wiren. Tanken er, at jeg blot armerer og forankrer fundamenterne i klippen, ingen tværstænger eller lignende.
Eksempel
https://www.naturlekplatser.com/linbana
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg

Har du klipper i dagen må det være betydeligt enklere at bygge som i legepladsen, med to stolper i trykt byggetømmer "fremad" og en bagud som fastsættes direkte i klippen...
Skal en person tage svævebanen, har man nok brug for mere underlag end at tro frem dimensionen. At forlænge linen og forankre i bjerget bagved stolperne i svævebanens forlængelse er en god måde at kunne holde stolperne i en rimelig dimension og belaste dem i tryk nedad i stedet for bøjning ind mod svævebanen. Der bliver store trækkræfter i linen.
Vigtigt at tænke på, at udvekslingen i trækretningen/ned bliver enorm med stram line. Med lidt nedhæng bliver kræfterne betydeligt mindre. Noget fjederende element i trækretningen er nok godt for at begrænse kræfterne. Line og fundament fjeder også, men noget ekstra mere kontrolleret er nok godt.
Ja, det er muligt at fastgøre wiren bag stolpen, men der er ikke meget margen. Lad os sige, at jeg kan fastgøre den 1,5-2 m bagved.Dan_Johansson sagde:
[billede]
Kan man fastgøre wiren bag stolpen, så mindsker det jo kravene drastisk...
Et tip kan være at se på, hvordan svævebanerne, der findes på legepladser, er bygget, og stjæle det lige ud af....
Jeg tror jeg vil kunne køre med en mindre spændt wire, som mere hænger mellem stolperne.B Bjober sagde:Vigtigt at tænke på, at udvekslingen i trækriktningen/ned bliver enorm med stram line. Med lidt nedhæng bliver kræfterne betydeligt mindre. Noget fjederagtigt element i trækriktningen er nok godt for at begrænse kræfterne. Line og fundament fjedrer også, men noget ekstra mere kontrolleret er nok godt.
Jeg låner din flotte illustration Dan.Dan_Johansson sagde:
[billede]
Kan man fastgøre wiren bagved stolpen, så mindsker det jo kravene drastisk...
Et tip kan være at kigge på hvordan svævebanerne, der findes på legepladser, er bygget, og kopiere det direkte....
Hvis jeg skulle regne på dette med maksimalt amatørlignende beregninger, ville jeg antage 5000 kg i linenes trækrigtning.
Stolpens højde 2500mm/Stolpens bredde (firkantprofil) 150mm = 16,6 gange gearing.
Dvs. 5000 kg x 16,6 gange = 83333 kg vil rive stolpens nedre venstre side fra hinanden.
Altså bøje stolpen.
Med 150mm side x 6mm godstykkelse bliver det 900mm2 materiale, der skal tage 83,3 ton.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det holder ikke engang højstyrkestål til.
Den, som virkelig kan regne på sådanne ting, regner selvfølgelig med materialet i hele stolpen, men for mig har denne forenklede metode fungeret meget godt som en grov vejledning om, det vil fungere, når jeg konstruerer til mig selv.
Det vi også ser er, at hvis vi udvider stolpen, som foreslået med et punkt nogle meter til venstre i billedet, så mindskes gearingen og kræfterne dramatisk.
Smarte konstruktioner slår groft jern hver gang!
D Derbyboy sagde:Tænkte støbe to fundamenter på klippegrund for en svævebane. Afstanden mellem fundamenterne, dvs. svævebanens længde bliver cirka 30m.
Jeg havde tænkt mig at stikke to VKR-rør ned i fundamenterne.
Hvad tror I, skal størrelsen på fundamenterne være?
Tykkelse på VKR-rørene?
Tænker at rørene skal stikke op ca. 2,5m fra fundamenterne, så kan jeg svejse fast beslag til wiren. Tanken er, at jeg kun armerer og forankrer fundamenterne i klippen, ingen tværstænger eller lignende.
TS behøver også overveje konstruktionen af svejsningen/monteringen i toppen....B Bjober sagde:Jeg låner din fine illustration Dan.
Hvis jeg skulle regne på dette med højst amatørmæssige beregninger, ville jeg antage 5000kg i linen trækretning.
Stolpens højde 2500mm/Stolpens bredde (4kantrør) 150mm=16,6gange udveksling.
Dvs. 5000kg x 16,6gange=83333kg vil stramme stolpens nedre venstre side.
Altså bøje stolpen.
Med 150mm side x 6mm godstykkelse bliver det 900mm2 materiale, som skal tage 83,3ton.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det holder ikke engang højhøjstyrkestål til.
Den som virkelig kan regne på sådan noget her regner selvfølgelig med materialet i hele stolpen, men for mig har denne forenklede metode fungeret meget godt som en grov indikation på, om det kommer til at fungere, når jeg konstruerer til mig selv.
Det vi også ser, er, at hvis vi udvider stolpen, som foreslået med et punkt nogle meter til venstre i billedet, så minsker udvekslingen og kræfterne dramatisk.
Smarte konstruktioner slår groft jern hver gang!
De der 5 ton vil belaste svejsningen.
5 ton er med sikkerhedsmargin?
Du har brug for tværstænger, medmindre du går op i komiske dimensioner. Typisk en ordentlig I-bjælke. Kraften fra linen skal presse stolpen ned, ikke bøje den.D Derbyboy sagde:
Havde du tænkt dig svævebane med sele? I så fald kan man måske spare lidt på tykkelsen af sandlaget over strækningen. Synes det ser ud som klippegrund.
5 ton var en antaget siffra helt uden beregning.S skaraborgsfakir sagde:
Men om vi forsøger... med 0.3 meter nedhæng på 30 meter line får vi udveksling 100 gange. Med 50 kg hængende i linen får vi 5000 kg i trækningsretningen. Så nej, det er ingen margin.
(Sidder og overvejer om man skal regne på halve linens længde... men det spiller ikke så stor rolle... det bliver hurtigt store kræfter alligevel.)
Sandbund? De kan vel køre over klippen, bliver kanon tænker jeg.J Jaggatagga sagde: