Hej,

Har lige købt et antal limtræsbjælker, 315x66 6 meter lange, til et indglaset udestueprojekt.
Så, bjælkerne vil ikke være skjulte, og konstruktionen er ret afhængig af, at alle dele er lige. Både æstetisk og konstruktionsmæssigt pga. glaspartierne.
Købte 4 stk. bjælker med hjemmelevering fra et kendt byggematerialefirma. En af bjælkerne var så revnet og skæv, at man kan undre sig over, hvordan de overhovedet turde laste den. Den vil bestemt blive reklameret.
De andre tre bjælker er på grænsen for, hvad man vil acceptere. Det ses tydeligt på billederne, at de ikke er blevet opbevaret optimalt. Og samtlige bjælker ser ud som et U med ca. 4 - 5 mm "nedbøjning". Se billede.
Hvilke tolerancer kan man og skal man acceptere, når det gælder limtræsbjælker?
Et målebånd viser en nedbøjning på 4 mm i en limtræsbjælke, der er markeret som "Balk 7" på et stykke pap ved siden af bjælken. Limtræsbjælke med synlige skader og revner, placeret i et udendørs miljø med et skilt mærket "Balk 2". Stabel med limtræsbjælker, hvoraf en er mærket "Balk 2". De er synligt buede og viser tegn på dårlig opbevaring, med handsker placeret ved siden af.

Mvh
Sven

richardtenggren
De balker jeg har købt har alle været indpakket ved levering :)

richardtenggren richardtenggren sagde:
De balkar jag köbt har alle været indpakkede ved leverance :)
Toppen!! Det var de her også. Men ikke helt dækkende helt enkelt...:thinking:

Tak!!
Læst. Men ikke helt forstået...
Tolerancer for længde, bredde, højde og rethed virker i hvert fald forståelige.
Men hvad angår, tværsnitsvinkel og afvigelse fra nominelle bueform er det værre at forstå. For mig desværre... :-)
Mine bjælker er i hvert fald lige, så vidt jeg kan se, når jeg sammenligner med en lang retvinklet lineal.
Men fordi de er U-formede i højden, så er vinklen mellem højde og bredde ikke 90 grader. Og den afvigelse er nok mere end 1 grad, som er angivet som tolerance for tværsnitsvinkel. Hvis dette altså er en tværsnitsvinkel...

Som afslutning kan jeg informere om, at 3 stk af bjælkerne blev reklameret, og leverandøren godkendte dette, hvorved 3 stk nye bjælker skal leveres.
Eksemplarisk håndtering af leverandøren = tilfreds kunde.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.