Jeg byggede for et par år siden et hegn i ubehandlet træ, som er malet med falu rødfärg.

Det er nu ved at være tid til at bygge en port og sætte portstolper. Til porten har vi en ældre todelt smedet port, som vi tænkte at fastgøre til lidt grovere stolper af træ. Det er dette, der er mit problem.

De massive stolper, som er til at få fat på til en fornuftig pris, har for lille dimension (90x90), og jeg har brug for mindst 120x120.

Blev i en byggemarked anbefalet at lave stolperne af limtræsbjælke 150x150...

Er der nogen ulempe ved dette?
Kan en sådan bjælke holde til at være ude?

Tanken er også at male stolperne med falu rødfärg.

• Limtræbalk 150x150 mm med trykt tekst, lageret på røde hylder, pakket i sort plast.
Du kan sammenligne priserne på en limtræ henholdsvis lave dine egne. 3 stk 145 X 45 som limes med udendørslim og skrues sammen og tvinges som holder sammen imens. Først samle 2 og derefter en 3. Husk at vende dem, så årringene ikke ligger i samme retning. Hvordan har du tænkt dig at ankre dem i jorden?

De vil blive forankret ved at støbe fundamenter med pladejern, som vil blive skruet i stolpen. Stolperne vil altså ikke være i kontakt med jorden.

Vil helst købe færdigt, selvom det sandsynligvis er dyrere. Skal bruge to stolper, og da bliver prisen per stolpe fra butik lige over 300.

Det er ikke prisen, jeg er bekymret for, men styrken ved udendørs brug :)

Hvis 115x115 er tilstrækkeligt, findes der trykt limtræsstolpe. Har selv disse som vejrudsatte stolper. Rød maling kan have svært ved at hæfte, så det er en god ide at ruge overfladen op med groft sandpapir.

C coolakolan sagde:
De vil blive forankret ved at støbe fundamenter med fladjern, som vil blive skruet fast i stolpen. Stolperne vil altså ikke have kontakt med jorden.

Jeg vil helst købe færdigt, selvom det sandsynligvis er dyrere. Der skal bruges to stolper, og så bliver prisen per stolpe fra butikken lige over 300.

Det er altså ikke prisen, jeg er bekymret for, men holdbarheden ved udendørs brug :)
Ingen fare på taget, en 45X95 som er en meter og kan holdes absolut i lod, holder til at stille en lille bil på.

Styrke var nok ikke det ord, jeg egentlig mente, men snarere holdbarhed. Vil en malet limtræsbjælke klare sig ude i vejr og vind uden at tage skade?

E
C coolakolan sagde:
Styrke var nok ikke det ord jeg egentlig mente, men snarere holdbarhed. Vil en malet limtræsbjælke overleve ude i vejr og vind uden at tage skade?
Ingen som helst problemer. Vælg et farvesystem og forsøg at få den et stykke fra jorden, så er der ingen problemer. Slamfarve anbefales dog ikke, men typ olielasur.

Hvorfor er slamfärg ikke at anbefale?
Frun vil nok, at det passer sammen med resten af hegnet :)

E
Dårlig beskyttelse for træet i det. Du bør have noget til at beskytte limet, der forbinder Limtræstavene. Der findes selvfølgelig farver, der ligner Falu, men som besidder betydeligt bedre egenskaber i form af at beskytte træet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.