3,483 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Limtræsbjælke, kun 182 cm i loftshøjde. Hvordan gør jeg?
I kælderen er der en limtræsbjælke, som sænker den ellers lave lofthøjde på 210 cm til 182 cm under bjælken. Nu vil jeg gerne lave et afslapningsrum/hyggestue i kælderen, hvor bjælken er, kan man på en eller anden måde reducere bjælkens højde uden at forringe bæreevnen? Bjælken er 315x115 mm og 8 meter lang. Man kunne f.eks. sætte en søjle 3 m fra den ene væg? Flere, mindre limtræsbjælker? U-bjælker som forstærker limtræsbjælken og derefter save den ned? Det ville være rart med i det mindste 10 cm ekstra lofthøjde. Er der nogen, der har haft/set et lignende problem?
På grunden er der 7-8 graner, der er 10-12 meter høje, så der er materiale til "bjælker"...
På grunden er der 7-8 graner, der er 10-12 meter høje, så der er materiale til "bjælker"...
Med en stålbjælke kan man mindske dimensionerne. Disse skal dog beklædes med dobbeltgips for at blive brandgodkendte. Spørg nogen, der kan beregne lidt bæreevne, så du får den bedste mindste bjælke.
mvh plexi
mvh plexi
Skal man beklæde stålbjælker med dobbeltgips? Jeg har en i kælderen, i dag uindrettet, skal den også beklædes med gips for at blive brandgodkendt? Er der forskel på villaer og offentlige bygninger?
///J
///J
Du skal have ful bæreevne på bjælken i 15 minutter, tror jeg det er i enfamiliehuse. Og det er muligt, at der kræves en eller anden gipsplade på, men det er ikke sandsynligt. Man kan også brandbeskytte med maling i stedet for gips.
Hej, er du klar til at bytte fri plads mod stolper, skal du kunne tage bjælken godt ned. Tænk dig at bygge en væg i stedet, med en døråbning på 1 m. Kan ikke behøves meget stål derimellem. (men det må en, der kan regne på det, tage sig af)
///J
///J
Töreboda limträ har lavet et program, som gør det muligt at beregne limtræsbjælker.
Dette kan absolut ikke erstatte en kontrol af en rigtig konstruktør, helst på stedet men det kan måske give jer en opfattelse af, hvad forskellige alternativer som stolper, væg osv. kan tænkes at give.
Jeg brugte programmet til at finde frem til limtræs størrelserne til min carport.
Dette kan absolut ikke erstatte en kontrol af en rigtig konstruktør, helst på stedet men det kan måske give jer en opfattelse af, hvad forskellige alternativer som stolper, væg osv. kan tænkes at give.
Jeg brugte programmet til at finde frem til limtræs størrelserne til min carport.
Tak for jeres svar!
Jeg har tænkt mig at have en projektor i afslapningsrummet, så jeg vil have mindst 5 m frit fra stolper. Jeg må nok kontakte nogen, der kan beregne det og give forslag til, hvordan man kunne løse mit problem. Det ville være flot og praktisk med flere mindre bjælker i loftet i stedet for én stor!
Jeg har tænkt mig at have en projektor i afslapningsrummet, så jeg vil have mindst 5 m frit fra stolper. Jeg må nok kontakte nogen, der kan beregne det og give forslag til, hvordan man kunne løse mit problem. Det ville være flot og praktisk med flere mindre bjælker i loftet i stedet for én stor!
Klik her for at svare