Der er betonvæg på begge sider af åbningen, så det går. hvilken montageskrue henviser du til?
Kan ikke sådan noget. Men man borer i beton, ind med en dyvel, borer mindre hul gennem søjlen for at gevindet skal sætte sig og skruer en slags fastgørelse ind?

J
Først borer du fx et 14mm hul ca. 20mm ind i stolpen på de steder, hvor du tænker at fastgøre stolpen til væggen med.
Derefter tager du et 5-6mm bor og borer lige igennem stolpen centreret i det 14mm hul. Når du har gjort dette, stiller du stolpen hvor den skal være og borer igennem med et 6mm betonbor ind i væggen, derefter når du har markeret borehullerne tager du stolpen væk og borer hullerne op og sætter plugs i.
Derefter sætter du stolpen på plads og skruer skruen i, og så kan du spartle eller plugge det 14mm store hul igen.

• Træskrue T6SF Jumbo med sekskantet hoved, længde 140 mm, diameter 8 mm, til udendørs brug. Art. nr. 914558246.
Selv jeg forstår :-) Tak Jansson
Jeg vil tage det videre.

Nu er alt indkøbt og søjlerne skal fastgøres i betonggulv med armeringstång ifølge dimensionering og ca 20cm ind i søjlerne.
Problemet er, at disse stænger er rustne.
Er det okay? Eller findes der rustfri stænger (ikke gevindskårne)?

Hvis du vil, kan du fjerne rusten og smøre lidt grundmaling på jernet.

• Synes
kladde
  • Laddar…
Rund træstolpe med en fastgjort sekskantet rustfri plade med skruer til forankring på sten eller gulv.
Sådan gjorde jeg med mine stolper til altanen.
En rustfri plade med hul i bunden på stokken/limtræbjælken/stolpen og så en ekspansionsbolt i stenen/gulvet, den står på.
/Workingclasshero

• Synes
kladde
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
Hvis du vil, kan du pudse rusten væk og smøre lidt grunder på jernet.
Hm det kan være en løsning. Men malingen vil måske løsne, når man forsøger at trykke den ind i søjlen. Måske en spray, der beskytter? Findes det?

K kladde sagde:
Hm det kan være en løsning. Men malingen vil måske løsne sig, når man forsøger at trykke den ind i søjlen. Måske en spray der beskytter? Findes det?
Det der løsner sig det løsner sig.

K kladde sagde:
Nu er alt indkøbt, og søjlerne skal fastgøres i betongulvet med armeringsjern ifølge dimensioneringen og ca. 20 cm ind i søjlerne.
Problemet er, at disse stænger er rustne.
Er det okay? Eller findes der rustfri stænger (ikke gevindskåret)?
Det er OK, det er kun overfladerust. Det tager så lang tid for det at ruste nok til at være et problem, at det kun vil være et spørgsmål for arkæologerne.

Lad mig sige det sådan: Man armerer beton med det. Beton er aldrig helt tørt...

Eftersom du alligevel behandler (?) endetræet så fyld hullet med samme olie.

J
Dette er jo indendørs i et opvarmet tørt område, så ingen rustbeskyttelse behøves.

• Synes
Intet
  • Laddar…
For mange år siden så jeg et link her på Byggahus, der løste præcis dette problem. Jeg husker ikke præcis, hvordan det fungerede, men det var en beslag i gulvet, der var plant langs med gulvet, og intet stak ud fra stolpen. På den måde kunne man sætte en stolpe i fuldlængde uden mellemrum mellem gulv/loft og stolpe. Når stolpen var på plads, satte man en dims i skruemaskinen og holdt dimsen mod stolpen, mens man kørte skruemaskinen. Ved hjælp af magnetisme blev der da skruet en skrue ind i loft/gulvbeslaget, så vidt jeg husker. Måske findes den løsning stadig, og nogen her har et link til produktet?

Tak alle sammen. Så har jeg noget at tænke over. Men er mere sikker nu.

Det havde måske fungeret med et almindeligt vinkeljern.
Skru fast vinkeljernet i gulvet, stil stolpen på vinkeljernet og så skruer du den opstående del af vinkeljernet fast i siden på stolpen.
Derefter dækker du den opstående del af vinkeljernet med gulvsokkelen.

Problemet er jo allerede løst. Skru dem fast i væggene nederst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.