Hej allesammen! Proffsbyggere og amatører!
Vi overvejer at installere et nyt køkken og i den forbindelse fjerne en væg på 320 cm. Huset vi bor i, er et murstenshus fra 65'. Det er 8 meter bredt og 12 meter langt. Loftet er et koldt loft med "træribber" der går i kip samt ribber der går på tværs. Ved ikke, hvordan man udtrykker sig fagligt. Den væg, vi overvejer at fjerne, grænser op til vores nuværende stue og ifølge tegningen skulle den være bærende. Der står på tegningen "samme som underetagen". Altså det eneste, der indikerer at væggen er bærende ifølge de tegninger, vi har. Væggen i sig selv er 8 cm. Jeg talte med en fyr fra en byggevirksomhed, og han sagde, at ydervæggene (murstenen) i sig selv er den bærende konstruktion og at jeg i princippet kunne rive alle væggene indendørs. Jeg havde selv en limtræsbjælke som alternativ, men han mente, at det var unødvendigt, da spærrene med al sandsynlighed støttede sig mod ydervæggene, passer det? De hviler ganske vist mod murstensvæggen, men er det nok? :-[
Vi overvejer at installere et nyt køkken og i den forbindelse fjerne en væg på 320 cm. Huset vi bor i, er et murstenshus fra 65'. Det er 8 meter bredt og 12 meter langt. Loftet er et koldt loft med "træribber" der går i kip samt ribber der går på tværs. Ved ikke, hvordan man udtrykker sig fagligt. Den væg, vi overvejer at fjerne, grænser op til vores nuværende stue og ifølge tegningen skulle den være bærende. Der står på tegningen "samme som underetagen". Altså det eneste, der indikerer at væggen er bærende ifølge de tegninger, vi har. Væggen i sig selv er 8 cm. Jeg talte med en fyr fra en byggevirksomhed, og han sagde, at ydervæggene (murstenen) i sig selv er den bærende konstruktion og at jeg i princippet kunne rive alle væggene indendørs. Jeg havde selv en limtræsbjælke som alternativ, men han mente, at det var unødvendigt, da spærrene med al sandsynlighed støttede sig mod ydervæggene, passer det? De hviler ganske vist mod murstensvæggen, men er det nok? :-[
Medlem
· stockholm
· 483 indlæg
kommer an på hvordan spærfagene er afstivet... det kan jo være, at de er afstivet ovenpå væggen
Kontakt en byggkonstruktør, der kan se på tegningerne og evt. på stedet og derefter rådgive dig om, hvad du kan gøre.
På den måde får en forsikret fagmand ansvaret for, at det hele vil holde.
At lade en tømrer "mene noget" på stedet er ikke et sikkert svar. Han kan ikke tage hensyn til sne- og vindlast osv.
Desuden er det jo tvivlsomt, om han vil stå ved sit ord, hvis spær begynder at sætte sig........
På den måde får en forsikret fagmand ansvaret for, at det hele vil holde.
At lade en tømrer "mene noget" på stedet er ikke et sikkert svar. Han kan ikke tage hensyn til sne- og vindlast osv.
Desuden er det jo tvivlsomt, om han vil stå ved sit ord, hvis spær begynder at sætte sig........
Moderator
· Stockholm
· 57 801 indlæg
Hvis det står på tegningen, at væggen er bærende, så skal du (sandsynligvis) i det mindste lave en byggetilladelse, og i den situation vil du nok have brug for en udtalelse fra en konstruktør om, at væggen ikke er bærende. Alternativt en konstruktionsplan for, hvordan du har tænkt dig at forstærke. Selv en sådan tegning skal suppleres med styrkeberegninger. Jeg er ret overbevist om, at det ikke er tilstrækkeligt at sige "limtræet burde holde". Få fat i en konstruktør, der kan regne på det.
Klik her for at svare
