Hej

Jeg skal flytte et dørhul i hjertetvæggen for at kunne gøre et lidt større soveværelse på den ene side i kælderen. Min plan er at mure det nuværende dørhul til med murblokke og derefter åbne et 170 cm hul et andet sted, se billede... rødt er det, jeg murer til, blåt er det, jeg har tænkt mig at åbne. Tanken er at understøtte med en limtræsbjælke, men det er svært at vide dimensionerne. Huset er 7,20x13,20 meter, og hjertetvæggen går midt i huset. Huset er i ét plan med kælder. Jeg har fået at vide, at det skulle fungere med to limtræsprofiler 90x90 samt en bjælke på 90x225.

Er der nogen vidende, der har et godt råd?
Bygningsplan for et hus i tværsnit med markeringer for dørflytning i kældervæg. Vægdimensioner og trusselvinkel på -15° er vist. Byggplan tegning af husets hjärtevägg, inkl. detaljer om bjælkelag, syller og krydsskruer; rød sektion markeres som lukket, blå som ny åbning. Plantegning af kælder med fremhævede områder; rødt felt viser hvor døren lukkes, blåt felt viser ny åbning til et større soveværelse. Plantegning af husets stueetage med markerede dørhuller; rød for at lukke og blå for at åbne. Viser rumfordeling og mål.

Ved ikke om det er af betydning... spærfagene er 170x45 w fagværk på cc 115 cm og 15 graders taghældning.

90x225 bjælke samt 90x90 stolper er rigeligt, hvis spændvidden kun er 1,7 meter. Det har betydning, at det er fagværkstagspærre, da der således ikke er nogen tagbelastninger på skillevæggen.

• Synes
Urkburk
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
90x225 bjælke samt 90x90 stolper er tilstrækkeligt, hvis spændvidden kun er 1,7 meter. Det har betydning, at det er fagværksspær, fordi der så ikke er nogen taglast på hjertevæggen.
Mange tak for svaret. Et lille ekstra spørgsmål dog. De fagværksspær, jeg har, er delt i den nederste del af dem (de regler, der danner loftets bjælkelag), sammenføjet med sømforbindelser. Gør det nogen forskel med hensyn til tagbelastning på hjertevæggen?

Ikke om de er skarvet der de møder diagonalstængerne.

• Synes
Urkburk
  • Laddar…
Noterede lige en ting, jeg har overset. Lige der, hvor jeg skal åbne op, hviler bjælkelaget helt på den ene ydervæg og hjertevæggen pga. trappen ned. Ved ikke, hvordan det er aflastet ved trappen. Må nok tage en konstruktør ind alligevel, bliver bekymret for, at jeg underdimensionerer, selvom jeg overdimentionerer.

Hvis det er en korrekt dimensioneret fagværkskonstruktion, hviler den kun på ydervæggene, selvom det ikke ser sådan ud. Men det er altid bedst med seler og livrem.

• Synes
Urkburk
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.