Vi bygger et drivhus og har støbt og muret fundamentet op efter kunstens regler. Ca. 10+2 m langt (Den første del er 10 m drivhus og derefter 2 m opbevaring) og 4,5 m bredt.
Taget vil være hærdet glas ca. 3-4 mm tykt.
Men jeg er usikker på dimensionen af rygbjælken. Det er et ret let tag (tror alt glas vejer ca. 300-400 kg) med ca. 33 graders hældning (så evt. sne vil glide af, der har heller ikke ligget sne her en dag de sidste 5 år). Jeg har kigget lidt på tabeller men får astronomisk grove limtræsbjælker for at klare 10 m spændvidde.
Nogen der tør give et bud på en limtræsbjælke at bruge? Helst uden stolpe i midten af drivhuset, men i nødstilfælde sætter vi en stolpe i midten.
Taknemmelig for lidt hjælp og opmuntring, da vi er lidt gået i stå med limtræspunktet lige nu.
Taget vil være hærdet glas ca. 3-4 mm tykt.
Men jeg er usikker på dimensionen af rygbjælken. Det er et ret let tag (tror alt glas vejer ca. 300-400 kg) med ca. 33 graders hældning (så evt. sne vil glide af, der har heller ikke ligget sne her en dag de sidste 5 år). Jeg har kigget lidt på tabeller men får astronomisk grove limtræsbjælker for at klare 10 m spændvidde.
Nogen der tør give et bud på en limtræsbjælke at bruge? Helst uden stolpe i midten af drivhuset, men i nødstilfælde sætter vi en stolpe i midten.
Taknemmelig for lidt hjælp og opmuntring, da vi er lidt gået i stå med limtræspunktet lige nu.
Hej,
Hvis vi antager, at glasset vejer 10 kg/m2 (googlet frem til 2,5 kg/m2 pr. mm, ret mig hvis det er forkert
) og dernæst kommer der vel en slags aluminiumsprofil eller lignende til at fastgøre glasset i, samt at du måske vil hænge noget i bjælken. Hvis vi da tænker os 25 kg/m2 for taget, så får vi ca. 60 kg/m på limtræsbjælken.
Dette klarer en 315x90 (GL30c) f.eks. med god margin, men problemet som jeg ser det bliver nedbøjningen, da jeg tror drivhuse havner i klimaklasse 3 - hvilket er temmelig ugunstigt sammenlignet med klimaklasse 2. Glas er jo ikke kendt for at tåle for store deformationer, så det er vigtigt, at det kan klare svajet i limtræsbjælken - er der noget i et produktblad eller lignende for glastaget, der angiver, hvad det kan tåle?
En 405x90 ville give ca. 2 cm nedbøjning på kort sigt (hvilket kunne bygges væk) - på lang sigt øges denne til ca. 3 cm, hvilket er omkring L/300, hvilket plejer at være en almindelig rettesnor, men det er jo for tage, der ikke er følsomme overfor deformationer.
Så spørgsmålet er jo, hvad glasset kan tåle.
Har nu kun regnet med permanent last, hvilket jo selvfølgelig er positivt.
Hvis vi antager, at glasset vejer 10 kg/m2 (googlet frem til 2,5 kg/m2 pr. mm, ret mig hvis det er forkert
Dette klarer en 315x90 (GL30c) f.eks. med god margin, men problemet som jeg ser det bliver nedbøjningen, da jeg tror drivhuse havner i klimaklasse 3 - hvilket er temmelig ugunstigt sammenlignet med klimaklasse 2. Glas er jo ikke kendt for at tåle for store deformationer, så det er vigtigt, at det kan klare svajet i limtræsbjælken - er der noget i et produktblad eller lignende for glastaget, der angiver, hvad det kan tåle?
En 405x90 ville give ca. 2 cm nedbøjning på kort sigt (hvilket kunne bygges væk) - på lang sigt øges denne til ca. 3 cm, hvilket er omkring L/300, hvilket plejer at være en almindelig rettesnor, men det er jo for tage, der ikke er følsomme overfor deformationer.
Så spørgsmålet er jo, hvad glasset kan tåle.
Har nu kun regnet med permanent last, hvilket jo selvfølgelig er positivt.
Der er ingen data på glassene. Opkøb af et restparti på blocket. Hærdede glasskiver ca. 50x70 cm. Vægten på ca. 10 kg/m2 lyder ret korrekt. Tanken er at sætte bjælker fastgjort i kipbjælken og hælde ned mod væggene. Bjælkerne tænker jeg typisk 45X95 eller 45x120. Hvordan glassene skal fastgøres ved vi endnu ikke, men med en slags liste eller med kit.
Vi kigger på 360x90 eller 404x90 lige nu. Nedbøjningen er klart et problem, især hvis det ændrer sig med tiden...
Vi kigger på 360x90 eller 404x90 lige nu. Nedbøjningen er klart et problem, især hvis det ændrer sig med tiden...
Senest redigeret:
Reglerne afhænger naturligvis af afstanden imellem, men antager vi cc1200, så opfylder 45x120 omtrent de samme nedbøjningskrav - men der har jeg ikke med nogen normalkraft, men der er mulighed for at tage lidt der også, hvis det er nødvendigt (4 kN).
Hvordan skal drivhuset stabiliseres?
Hvordan skal drivhuset stabiliseres?
Har målt glassene til taget nu og de er 100x56 cm. Reglarne tænkte jeg at sætte med cc 60 og derefter lægge glassene på dem. 3 st i "højde". Måske kan man bruge 70x70 også for at få bedre anlægsflade at lægge glasset på. De kommer jo ikke bære meget vægt, jeg er mest bekymret for fastgørelsen af glassene på den del, men det er længere frem og må nok løses på stedet.
Jeg har overvejet at sætte et krydsforbindelse i hver taghalvdel for stabiliteten. Måske med wire. Samme ting også langs langsiden måske.
Men hvis man skulle bruge en 360x90 eller 405x90 limtræ, så synes du ikke, at det lyder skørt med 10 m spændvidde?
Jeg har overvejet at sætte et krydsforbindelse i hver taghalvdel for stabiliteten. Måske med wire. Samme ting også langs langsiden måske.
Men hvis man skulle bruge en 360x90 eller 405x90 limtræ, så synes du ikke, at det lyder skørt med 10 m spændvidde?
Havde glemt at tage vinklen med, da jeg regnede 45x120, så jeg regnede med for kort bjælke, men med cc600 fungerer det alligevel (og kan så tage 3 kN i tryk). 70x70 fungerer dog ikke at erstatte med - der skal du bruge dobbelt 45x95 (dobbelt 70x70 fungerer heller ikke).
Ja, med den belastningen der er antaget, så er det ingen problemer - havde valgt 405x90. Det vil holde, men spørgsmålet er stadig nedbøjningen og hvor følsomt glasset kan være (samt om det bliver så "slemt" som klimaklasse 3). Har ingen direkte erfaring med noget vejledende værdi hverken for drivhus eller glasset, måske nogen anden ved det?
Wire lyder praktisk, tænker at det er vigtigt at få til fastgørelsen, så de ikke løsner sig ved hård vind og kan spændes op nok til det bliver stift. Wire kan jo kun tage trækkræfter, så i det tilfælde ville jeg tro, det bliver større trykkræfter i taglægterne end hvis det er muligt at bruge stag (som både kan tage tryk og træk).
Har ikke regnet på, hvor stor kraft vinden kunne tænkes at resultere i, afhænger jo også af væghøjde, sted og omkringliggende terræn - men har ikke rigtig mulighed for at se på den del.
Ja, med den belastningen der er antaget, så er det ingen problemer - havde valgt 405x90. Det vil holde, men spørgsmålet er stadig nedbøjningen og hvor følsomt glasset kan være (samt om det bliver så "slemt" som klimaklasse 3). Har ingen direkte erfaring med noget vejledende værdi hverken for drivhus eller glasset, måske nogen anden ved det?
Wire lyder praktisk, tænker at det er vigtigt at få til fastgørelsen, så de ikke løsner sig ved hård vind og kan spændes op nok til det bliver stift. Wire kan jo kun tage trækkræfter, så i det tilfælde ville jeg tro, det bliver større trykkræfter i taglægterne end hvis det er muligt at bruge stag (som både kan tage tryk og træk).
Har ikke regnet på, hvor stor kraft vinden kunne tænkes at resultere i, afhænger jo også af væghøjde, sted og omkringliggende terræn - men har ikke rigtig mulighed for at se på den del.
Blæsende er det! Ligger ved vestkysten og åbent.
Når vi alligevel er i gang med at dimensionere bjælker, så er den anden berliners overliggerne på væggene på langsiden. Der er glassene 1200mm brede. Med stående regler 120*95. Er det også nok med overligger på 120, eller skal man gå op en størrelse på den? Har fx 170mm hjemme. (Det bliver bare så klodset ved tagfoden med den...)
Når vi alligevel er i gang med at dimensionere bjælker, så er den anden berliners overliggerne på væggene på langsiden. Der er glassene 1200mm brede. Med stående regler 120*95. Er det også nok med overligger på 120, eller skal man gå op en størrelse på den? Har fx 170mm hjemme. (Det bliver bare så klodset ved tagfoden med den...)
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Jeg kan nok mene, at man bør være ret streng, når det kommer til nedbøjningen af så lange bjælker. L/300 på 10m er alligevel nærmere 33mm, hvilket også vil kunne ses tydeligt. Jeg ville begrænse nedbøjningen til ~15mm, så bliver vinkelændringen så lille, at man ikke behøver at bekymre sig for glasset. Som nævnt vil det blive groteske dimensioner, derfor ville jeg anbefale et bæringspunkt midt på bjælken. Så behøver man næsten ikke kontrollere nedbøjningen. Bæringspunktet kan for eksempel være en søjle ned til jorden. Hvis man ikke vil have en søjle i vejen, kan man løse det med en type ramkonstruktion.
Jeg bliver desværre nødt til at revidere min limtræsbjælke, bemærkede nu, at jeg havde glemt at ændre tilbage til klimaklasse 3, når jeg sammenlignede resultater (ikke let at køre Excel via mobilen
)
For L/300 kræves en 115x450 (90x405 var for klimaklasse 2).
For at begrænse til 15 mm i langtidsperioden, kræves det en 115x630, temmelig robust med andre ord!
En form for støtte er nok en god idé.
For L/300 kræves en 115x450 (90x405 var for klimaklasse 2).
For at begrænse til 15 mm i langtidsperioden, kræves det en 115x630, temmelig robust med andre ord!
En form for støtte er nok en god idé.
Ja 115x630 var hvad jeg havde fået frem i tabel. Føltes astronomisk stort, og jeg håbede det var baseret på tungere tag.
Det må nok simpelthen blive en søjle på midten...
Mit andet spørgsmål i forbindelse med dette var den øvre bærelinje på sidevæggene. Tanken er at stille en 170x45 regel der. Stolperne står derefter med cc 1240mm. rimeligt?
Med hensyn til øvrige spørgsmål, så er det ved kysten men ikke i havsprøjt eller lignende, godt stykke ned til havet. Men blæsende. ;-/
Sidevæggene står på en myr 60 cm høj, og taghældningshøjden bliver ca 2300mm. Er højden ca 3800mm.
Huset vil stå med gavlen i den mest blæsende retning.
Det må nok simpelthen blive en søjle på midten...
Mit andet spørgsmål i forbindelse med dette var den øvre bærelinje på sidevæggene. Tanken er at stille en 170x45 regel der. Stolperne står derefter med cc 1240mm. rimeligt?
Med hensyn til øvrige spørgsmål, så er det ved kysten men ikke i havsprøjt eller lignende, godt stykke ned til havet. Men blæsende. ;-/
Sidevæggene står på en myr 60 cm høj, og taghældningshøjden bliver ca 2300mm. Er højden ca 3800mm.
Huset vil stå med gavlen i den mest blæsende retning.
Håber nogen anden kan udtale sig vedrørende overliggeren, har svært ved at udtale mig om den uden en større indsats (ikke dimensioneret før). Men har for mig man plejer at sætte en stolpe dér, hvor reglerne fra taget lander, men kan jo være roligt i dette tilfælde med tanke på, at det er ret lidt last.
Den liggende regel vil jo være med til at tage hånd om vinden, men den samarbejder jo med både taget og væggen i øvrigt, så måske kan det være roligt. Tør dog ikke give nogen godkendelse dér - så håber nogen anden også kan assistere med det.
Held og lykke med byggeriet!
Den liggende regel vil jo være med til at tage hånd om vinden, men den samarbejder jo med både taget og væggen i øvrigt, så måske kan det være roligt. Tør dog ikke give nogen godkendelse dér - så håber nogen anden også kan assistere med det.
Held og lykke med byggeriet!
Ja stort tak for det jeg fik det gav støtte til et par beslutninger. Vi kommer til at køre med 170mm bærelinje i væggen. Derefter afstiver vi op på alle steder, som går. Gavlene og stolpen skal tage det meste af taget, tænker jeg. Så det skal nok blive godt til sidst...
Hej.
Jeg er i gang med at tegne på et næsten identisk byggeri (10x5m)
og er også kommet frem til, at det blev en latterligt kraftig bjælke med 10m spænd.
Så det bliver nok en stolpe i midten.
Har du overvejet, hvor meget tagkonstruktionen vil presse væggene udad? Jeg havde overvejelser om at spænde wire mellem væggene.
Har du fået lavet nogen tegning, som du vil dele? Jeg skal begynde at tegne konstruktionen i morgen.
Jeg er i gang med at tegne på et næsten identisk byggeri (10x5m)
Så det bliver nok en stolpe i midten.
Har du overvejet, hvor meget tagkonstruktionen vil presse væggene udad? Jeg havde overvejelser om at spænde wire mellem væggene.
Har du fået lavet nogen tegning, som du vil dele? Jeg skal begynde at tegne konstruktionen i morgen.