Hej!

Jeg er i gang med renovering af vores hus bygget i 1944. Har revet udbygget indervægge i et rum for at muliggøre køkkenbyggeri.

Ingen af væggene har været bærende, derimod viser det sig, at de sandsynligvis har været aflastende for gulvet på overetagen, som har sænket sig. Det er begyndt at gynge betydeligt på overetagen.

Nu til spørgsmålet, hvor grov limtræsbjælke har jeg brug for tværs over rummet 5,45 m, for at slippe af med svajet (altså aflastende, ikke bærende)? Mulighed findes for at placere en stolpe midt på.

Tak på forhånd!

Har du nogle tegninger af huset? Hvor bredt er huset? At der bliver en mærkbar nedbøjning kan jo betyde, at væggen er/var bærende. Hvordan ved du, at væggen ikke var bærende?

Desværre ingen tegninger. Rummet er 4,60 bredt.

Der har ikke været nogen nedbøjning, jeg savede reglerne med sav og ingen klemte. Desuden var væggen, der gik på tværs af gulvbjælkelaget, fra ca. 10 år tilbage. Billeder fra før viser desuden et større rum. En 1" vægbit i samme retning som bjælkelaget var det eneste, der sandsynligvis var fra 1944.

Så jeg vil sige, at jeg er så sikker, som jeg kan være, på at væggene ikke var bærende.

Ved du hvilke dimensioner og cc-afstand gulvreglarne etagen ovenpå har? Kunne du skitsere en sektion af huset?

Gulvstrøerne er sandsynligvis 3"8, ud fra hvordan det er dimensioneret andre steder i huset.
CC 80.

Vedhæfter en hurtig skitse over det pågældende rum.

• Håndtegnet skitse af et rum med mål og anvisning på gulvregler. Noter inkluderer "CC 80", "3\"8" og "Limpanlas?".
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.