Hej!

Som overskriften lyder, har jeg altså kommet til at lime en papirstrimmel med almindelig tapetklister uden at tænke over det.

Jeg opdagede, at strimlen boblede lidt et par steder på væggen. Jeg tænkte, at jeg nok var lidt sjusket med at presse strimlen ordentligt ind i limet, så i loftet ville jeg være meget omhyggelig! Og det var jeg, ingen bobler efter spartelmassen der.

Så var jeg nede i kælderen og reagerede på en spand, jeg havde stillet til side for at blive brugt, da jeg gjorde det i det første rum, jeg renoverede: "vådrumslim"... suk! Som om det ikke var nok, så lykkedes det mig at få fat i 2 år gammelt tapetklister. Nåvel. Jeg opdagede nu også efter anden maling, at man kan ane midten af strimlen et sted i loftet.

Jeg kan leve med denne fejl, jeg har trods alt ikke spartlet perfekt i resten af loftet, selvom jeg har forsøgt.

MEN... jeg forstår, at man skal bruge vådrumslim for at det ikke skal boble sig, når man tilfører fugt i form af spartelmasse, og tilsyneladende også maling ovenpå spartelmassen - kan der dog ske noget andet end at det bobler sig i denne periode? Dvs. risikerer man, at noget andet sker, når malingen er tørret? Større risiko for revner eller andet?

• Synes
Svanteman
  • Laddar…
Når det først sidder, er der ingen fare. Jeg prøvede selv forskellige slags spartel samt vådrumslim, og det boblede alligevel :rolleyes:

Ved stadig ikke hvorfor. Måske for lidt vold, da jeg pressede stripsene på plads? Tilbragte to uger med at skære striber og spartle...

men, hvis det ikke har boblet efter spartel og maling, så er det roligt, vil jeg sige.

EddieHansson
Jeg bruger almindelig træ-/papirlim. Meget stærkt og nemt at påføre samt tørrer hurtigt og lytter ikke, når man spartler.

Bruger en pensel til at påføre. Så en klud til at trykke i strimlen/trække limet ud.

• Synes
daim68
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sagde:
Jeg bruger almindelig træ/papirlim. Meget stærkt og nemt at påføre, tørrer hurtigt og hører ikke, når man spartler.

Bruger en pensel til at påføre det. Derefter en klud til at trykke remsen ind/trække limet ud.
Ikke tænkt på at bruge trælim faktisk! Kunne måske være noget at prøve i det næste rum.
Ellers var det omtrent sådan, jeg gjorde, selvom jeg brugte spartlen flittigt, efter jeg så, at det boblede på væggen.

1977bjorn 1977bjorn sagde:
Jeg prøvede selv forskellige slags spartelmasse samt vådrumslim, og det boblede alligevel
Så slemt altså? Jeg brugte Biltemas vådrumslim i stuen, dér boblede remserne ikke. Jeg var ret omhyggelig med spartlen også nu i soveværelset men... I ærlighedens navn er jeg jo yderst tvivlsom på, at jeg havde fikset noget uanset hvad I sagde, når jeg tænker efter... ved ikke engang, hvor jeg skulle starte for at rive spartelmasse og remser ned.

For at modvirke revnedannelse er det meget vigtigt, at der er passende spartelmasse bag tapen mellem pladerne. Uden spartelmasse er det meget sandsynligt, at papirtapen vil bule ud, hvis træet bag pladerne svulmer og skrumper. Der er ligesom intet, der holder imod.
Hvorfor rode med forskellige lim for at fastgøre en papirtape, når det er så enkelt at lægge tapen i spartelmasse, som man bør?

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
J J Vos sagde:
Hvorfor pille med forskellige lim for at fæstne en papstrimmel, når det er så enkelt at lægge strimlen i spartelmasse, som man bør?
fordi det ikke er enkelt for amatøren at spartle strimlen IND OG det er ikke sådan, man bør gøre, det bliver lige så godt eller bedre at lime, men det tager længere tid.

limer man ifølge anvisninger, er det i princippet umuligt at mislykkes.

EddieHansson
EddieHansson EddieHansson sagde:
Jeg bruger almindelig træ-/papirlim. Meget stærkt og nemt at påføre, tørrer hurtigt og lytter ikke, når man spartler.

Jeg bruger en pensel til at påføre det. Derefter en klud til at trykke remsen i/trække limmet ud.
Svarer mig selv. Glemte at sige, at jeg fylder i spartel i sprækken og skruerne, inden jeg limer.

MathiasS MathiasS sagde:
för att det inte är enkelt för amatören at spartle ind remsen OG det er ikke sådan man bør gøre, det bliver lige så godt eller bedre at lime, men det tager længere tid.

limer man ifølge anvisning er det iprincip umuligt at mislykkes.
Hvilken anvisning. Kigger du på 5- minuts craft?
Jeg tager gerne del af kilden til at man ikke bør lægge papiremsen i spartel og at det bliver bedre med lim.

Kan ikke sige noget om tapetklister til pappremsa som tråden handler om men... En spartelmasse beregnet til skarvspartling er meget lettere at bruge, bobler mindre, end f.eks. Beckers medium allround spartelmasse som jeg oplever alt for tørt. Dette er min erfaring i hvert fald.

• Synes
1977bjorn
  • Laddar…
losskägg losskägg sagde:
Kan ikke sige noget om tapetklister til papstrimmel som tråden handler om men... Et spartelmasse beregnet til samlingsspartling er meget nemmere at bruge, bobler mindre, end f.eks. Beckers medium allround spartel som jeg oplever alt for tør. Dette er i hvert fald min erfaring.
det var nok præcis det spartel jeg havde problemer med, også finsparklen…

1977bjorn 1977bjorn sagde:
det var nog exakt det spacklet jag hade problem med, även finspacklet…
Rullespartel synes jeg også fungerer.

J J Vos sagde:
For at modvirke revnedannelse er det meget vigtigt, at der er passende spartelmasse bag remsen mellem pladerne. Uden spartelmasse er det meget sandsynligt, at papirremmen vil bule ud, hvis træet bag pladerne svulmer og skrumper. Der er ligesom intet, der holder imod.
Hvorfor pille med forskellige lim for at fæstne en papirrem, når det er så enkelt at lægge remsen i spartelmasse, som man bør?
Det går selvfølgelig hurtigere at sætte papirremmen i forbindelse med spartling, min opfattelse er, at det er lettere at gøre fejl. Ironisk nok gjorde jeg jo fejl med limningen også, så...

Du spørger om kilden til Mathias påstand, men har du en kilde på din påstand om, at det skulle blive værre at lime papirremmen? Jeg siger ikke, at det ikke er sådan, jeg ser bare ikke, hvorfor det skulle blive dårligere (forudsat at man gør det rigtigt) at lime? Man spartler jo ovenpå alligevel, burde styrken ikke blive den samme?

losskägg losskägg sagde:
end fx Beckers medium allround spartelmasse som jeg oplever alt for tør. Dette er min erfaring i hvert fald.
Det er Beckers Medium jeg har brugt, kan se, hvordan det ikke fungerer godt at spartle remsen med, føles forholdsvis tørt som du siger.

Jeg fik problemer, da jeg limede. Fejlen jeg gjorde, var ikke at spartle revnen først. Limede direkte. Ved limning er følgende trin vel korrekte
Spartle - lad Tørre
Slibe
Lime
Spartle

de skårne samlinger gjorde jeg således, og der fik jeg ikke problemer overhovedet.

har man den rigtige spartelmasse så er det ikke svært at se tidsbesparelsen i at gøre alt på én gang…

Jeg fordybede mig i dette, før jeg spartlede mine vægge/loft. Begge metoder er korrekte, og ingen af dem er forkerte. Har ingen kilde på det nu, I må bare stole på mig helt enkelt.

som amatør troede jeg, at det bare var at gå og købe en dyr spartelmasse, så ville det fungere at lægge vådt i vådt, men sådan var det ikke.

Til ts; hvis det ikke bobler efter spartling og maling, så er det roligt.

J J Vos sagde:
Hvilken anvisning. Ser du på 5-minuttes craft?
Jeg tager gerne del af kilden til, at man ikke bør lægge papirstrimlen i spartel, og at det bliver bedre med lim
5-minuttes craft. Hvad er det?

Jeg læser branche reglerne fra ybg.

Jeg har ikke sagt, at man ikke bør lægge papirstrimlen i spartel. Jeg har sagt, at det bliver bedre, hvis du limer. Det har hele tiden fremgået i Ybg, at de mest udsatte samlinger skal limes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.