Hej,
Jeg skifter vinduer og efterisolerer et hus med letbetonvægge og betonloft. En vinduesåbning går hele vejen op til etagedækket, men har en afskærmning støbt sammen med bjælkedækket. Over det gamle vindue sad en trækasse med et panserjalousi.
Det nye vindue vil blive monteret i niveau med den gamle vægs yderside under afskærmningen, som kun er ca. 5 cm tyk (se billede).
I "loftet" af vinduesåbningen sidder en heraklitplade, som jeg mistænker dækker en indstøbt stålbjælke.
Nichen skal fyldes med noget, der er lidt mere stabilt end isolering, og jeg overvejer, om jeg kan lime 5-10 cm ytong fast og derefter noget lettere (tecterm, multipor osv.) resten af vejen?
Betonafskærmningen er lige og ikke glat, så der fæstner nok hvad som helst. Jeg overvejer cementmørtel, fliselim eller Knauf SM700Pro? Det sidste er nok bedst mod pudspladen ovenpå, men usikker på om det holder i længden?
Vil det fungere, eller skal jeg lede efter en anden løsning? Jeg er ikke så ivrig efter at skære udlæg for en letbetonbjælke i lejerne for stålbjælken.
(beklager .pdf-filen, LibreCAD...)