Hej,
Jeg bygger en trappe til et loft. I vangerne har jeg fræset ud ca. 10mm dybe spor til trinbrædderne. Tanken var, at jeg skulle lime trinene fast og desuden trække skruer igennem vangen og ind i trinene. Nu føles det som om, det måske er nok at lime. Det ser jo pænere ud. Tror I, det er nok? Jeg har ingen erfaringer med hverken finsnedkeri eller limning.

• Træramme til en trappe under konstruktion, med udsnit til plantrin, placeret på et arbejdsbord i en have.
  • En delvist færdig trappe til loftet, ligger på et arbejdsbord i haven. Vangstykkernes riller til trinene er synlige.
Da vi monterede en ny trappe derhjemme, sagde trappesnedkeren, at de aldrig limer trinene, for så vil trappen knirke. De skruede kun trinene fast i vangstykket.

Trappen er til et loft i en gæstehytte, så jeg tror ikke, at knirken er et problem. Spørgsmålet er mere, om det holder med kun at lime. Om vinteren holder vi omkring 10 grader i huset.

Noget må du have lært i sløjd for det ser meget fint ud. Herlig træværk kvalitet. Skib limet og skru i stedet. Du skal have noget, der holder sammen konstruktionen i vådt og tørt. Køb et billigt dyvleborsæt på Clas Ohlssons og så kan du fordybe skruehullerne og plugge dem efterfølgende.

Hej og tak for rosen. Træet er nøje udvalgt fra en almindelig byggemarked. Jeg har ladet det tørre i varmgarage siden i sommers for at se, at det ikke har krummet sig osv. Kanterne har jeg afrundet med en billig overfræser. Den har jeg også brugt i fri hånd til at fræse "sporene" til de plantrin.

Jeg er tilfreds over forventning med finishen. Derfor føltes det pludselig lidt forkert at skrue fuldt igennem og få synlige skruer. Skal overveje fordybning og propper. Jeg behøver nok ikke at skrue alle trin, eller?

Nej, alle trin behøver ikke at skrues.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.