Jeg er ved at lave en bordplade i garagen, hvor basen er mdf, som skal toppes med en rustfri plade på ca. 1 mm.
Kan jeg lime pladen til mdf-pladen, og hvilket lim passer bedst?
Lim på tube eller noget, man kan rulle ud?
Jeg tænker, at hvis man bruger tube, bliver der så lidt kontaktflade, mens hvis man kan rulle limet ud, så hæfter det over hele overfladen?
Selv hvis man lægger striber med tube, har jeg fået indtryk af, at det kan blive tykt, så pladen kun kommer til at ligge på limstriberne og ikke direkte mod mdf'en?
Pladen er bukket op mod væggen i bagkanten og ned foran mdf-pladen i forkanten, og derfor er den lidt slap og let buet på selve bordoverfladen, så der skal lægges vægte på for at presse pladen ned under limets hærdetid.
Nogle der har tips til udførelsen?
Kan jeg lime pladen til mdf-pladen, og hvilket lim passer bedst?
Lim på tube eller noget, man kan rulle ud?
Jeg tænker, at hvis man bruger tube, bliver der så lidt kontaktflade, mens hvis man kan rulle limet ud, så hæfter det over hele overfladen?
Selv hvis man lægger striber med tube, har jeg fået indtryk af, at det kan blive tykt, så pladen kun kommer til at ligge på limstriberne og ikke direkte mod mdf'en?
Pladen er bukket op mod væggen i bagkanten og ned foran mdf-pladen i forkanten, og derfor er den lidt slap og let buet på selve bordoverfladen, så der skal lægges vægte på for at presse pladen ned under limets hærdetid.
Nogle der har tips til udførelsen?
Jeg brugte en gammel flaske med almindelig trælim, som jeg spredte ud i et jævnt lag med et træstykke, da jeg lavede det samme projekt. Dog med en gulvspånplade som bordoverflade, har holdt godt i flere år.
Det mere korrekte er vel nogle tuber konstruktionslim, som man spreder ud jævnt med en større spartel.
Det mere korrekte er vel nogle tuber konstruktionslim, som man spreder ud jævnt med en større spartel.
Du spreder limet ud over overfladen, du behøver dog ikke ofre en rulle, da du kan sprede de fleste lim med et stykke træ eller et gammelt kontokort.
Jeg ville bare spørge der, hvor du køber limet, hvad du bør bruge, men trælim klæber oftest dårligt på metal og slipper, hvis det bliver varmt.
Jeg ville bare spørge der, hvor du køber limet, hvad du bør bruge, men trælim klæber oftest dårligt på metal og slipper, hvis det bliver varmt.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 917 indlæg
Kontaktlim havde jeg brugt, findes i sprayflaske nu om dage...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 917 indlæg
Oja! Lidt spænding i livet vil man vel have.. 
Edit: tror føv at der findes spraylim af kontakttype som man kan spraye på ene overflade kun, hvor der bliver lidt tid til justering..
Edit: tror føv at der findes spraylim af kontakttype som man kan spraye på ene overflade kun, hvor der bliver lidt tid til justering..
Klik her for at svare